لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۹:۳۲

واكنش نشست ریاض به «سخنان ناطق نورى» در باره بحرين


وزيران كشورهاى عضو شوراى همكارى خليج فارس در نشست رياض خواهان محکومیت سخنان علی اکبر ناظق نوری توسط دولت ایران شده اند.
وزيران كشورهاى عضو شوراى همكارى خليج فارس در نشست رياض خواهان محکومیت سخنان علی اکبر ناظق نوری توسط دولت ایران شده اند.
وزيران شش كشور شوراى همكارى خليج فارس از ايران خواستند تا «اظهارات ناطق نورى» در باره حاكميت بر بحرين را محكوم كند.

بر اساس برخى گزارش ها، على‌اكبر ناطق نورى، رئيس بازرسى ويژه دفتر رهبرى ايران، روز ٢٢ بهمن، در سخنرانى خود در شهر مشهد گفته بود: «در دوران محمدرضا پهلوى يك استان ما كه امروز كشورى به نام بحرين شده است از دست ما گرفته شد.»

آقاى ناطق نورى همچنين گفته بود: «آن زمان بحرين استان چهاردهم ما بود و در مجلس شوراى ملى هم نماينده داشت.»

وزيران كشورهاى عضو شوراى همكارى خليج فارس روز يكشنبه در نشست رياض در واكنش به «اين اظهارات» بيانيه اى صادر كرده و گفته اند: «از دولت ايران مى خواهيم تا اين سخنان ناموجه را كه باعث افزايش تنش مى شود محكوم كرده و از بروز مجدد آن جلوگيرى كند.»

شيخ راشد بن عبدالله آل خليفه، وزير كشور بحرين پيشتر اين اظهارات را «غير مسئولانه» خوانده بود.

وى به روزنامه الشرق الوسط گفته بود: «اگر اين سخنان به منظور ارزيابى منطقه صورت مى گيرد پس پاسخ در داخل و خارج مشخص است و اين سخنان غير مسئولانه هم توسط اعراب خليج (فارس) و هم جهان محكوم شده است.»

جمهورى اسلامى ايران به زير سوال بردن حاكميت بحرين از سوى رئيس بازرسى ويژه دفتر آيت الله خامنه اى را تكذيب كرده است.

حسن قشقاوى، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران، روز اول اسفندماه در واكنش به اعتراض مقام هاى بحرينى گفت: «موضع ما نسبت به بحرين روشن است. ما همواره گفته ‌ايم كه به حاكميت و استقلال تمامى كشورهاى همسايه خود در منطقه، به ويژه بحرين، احترام مى‌گذاريم.»

وى افزود: «ايران به هيچ كشورى چشم ندارد. اين هياهو را رسانه‌ها به راه انداخته ‌اند. ناطق نورى اشاره‌ اى به بحرين نداشته است.»

كشورهاى عربى نگران هستند كه ايران با استفاده از اهرم هاى مختلف بويژه جمعيت شيعه نشين در منطقه خاورميانه نفوذ خود را در همسايگان جنوبى اش افزايش دهد.

بيش از ۷۰ درصد جمعيت بحرين كه توسط اقلیت سنى اداره مى شود شيعه هستند. بحرين در واكنش به موضع منسوب به يكى از مقام هاى ايرانى، مذاكرات گازى اش را با تهران قطع و ورود شناورهاى ايران به آب هاى خود را ممنوع كرد.

وزارت امور خارجه اين كشور پيشتر سفير ايران در منامه را احضار و مراتب اعتراض خود را به وى تسليم كرده بود.

روابط ديپلماتيك بين ايران و بحرين از زمان پيروزى انقلاب بهمن ۱۳۵۷ تا كنون چندين بار دستخوش تنش شده است.

آخرين بار، در تيرماه سال ۱۳۸۶حسين شريعتمدارى، مدير مسئول و نماينده ولى فقيه در روزنامه كيهان، در سر مقاله ‌اى نوشته بود كه بحرين جزو خاك ايران بوده و مردم ايران مى‌ توانند خواهان بازگشت آن به ايران شوند.

ايران كه از تاريخ باستان بارها بر بحرين تسلط داشته است تا سال ۱۳۴۹ اين جزيره را بخشى از خاك خود محسوب مى كرد. ولى محمد رضا پهلوى در اين سال طى سفری به هند اعلام كرد كه اگر بحرينى ها مايل به استقلال باشند ايران با آن مخالفتى ندارد.

در پى توافق ايران با سازمان ملل، در سال ۱۳۵۰ در اين جزيره همه پرسی برگزار شد و نتيجه آن استقلال بحرین بود.

برخى گزارش ها حاكى است كه استقلال بحرين نتيجه معامله اى بود كه محمد رضا پهلوى در ازاى باز پس گرفتن جزاير سه گانه ابوموسى، تنب بزرگ و تنب كوچك با بريتانيا انجام داد.
XS
SM
MD
LG