لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۳۰

هيلاری کلينتون: ايران به کنفرانس بین المللی افغانستان دعوت می شود


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، قرار است روز جمعه در ژنو با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود ديدار و درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره کند.
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، قرار است روز جمعه در ژنو با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود ديدار و درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره کند.
هيلاری کلينتون از احتمال دعوت ايران برای حضور در کنفرانس بين المللی افغانستان خبر داد و گفت: با سرگئی لاوروف درباره فروش موشک های روسی به تهران مذاکره خواهد کرد.

هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه در بروکسل درباره کنفرانس بين المللی افغانستان گفت:«اگر طرح برگزاری چنین نشستی پیش برود، انتظار می رود ايران به عنوان همسايه افغانستان به اين کنفرانس دعوت شود.»

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، بارها گفته است درصدد است تا با ايران در مسائل مختلف تعامل کند و دعوت به کنفرانس بين المللی درباره افغانستان می تواند سر آغاز اين رويکرد جديد بين تهران و واشينگتن باشد.

به پيشنهاد خانم کلينتون قرار است اين کنفرانس در ۳۱ ماه مارس با مشارکت سازمان ملل متحد، همسايگان افغانستان و قدرت های جهانی برگزار شود.

به گفته مقامات ايرانی و آمريکايی، درپی حملات يازدهم سپتامبرسال ۲۰۰۱ ، ايران که با افغانستان مرز مشترک دارد با آمريکا در زمينه سرنگونی طالبان همکاری کرده است.

به باور تحليلگران سياسی پس از آن که جرج بوش، رييس جمهوری سابق آمريکا، ايران را در «محور شرارت» قرار داد، ايران رويکرد خود را در اين زمينه تغيير داد.

برخی از تحليلگران و کارشناسان سياسی پيش بينی کرده اند که احتمال می رود گفت و گوی احتمالی ميان ايران و آمريکا با بحث بر سر ثبات و امنيت در افغانستان آغاز شود. آمريکا وعده داده است که برای مقابله با شبه نظامیان ۱۷ هزار سرباز ديگر به افغانستان اعزام کند.

برنامه هسته ای ايران

هيلاری کلينتون در کنفرانس خبری خود در بروکسل همچنين گفت:«وظيفه ما اين است که آنها (ايرانی ها) را منصرف کنيم و مانع دستيابی آنها به سلاح اتمی شويم.»

وی قرار است روز جمعه در ژنو با سرگئی لاوروف، همتای روسی خود ديدار و درباره برنامه هسته ای ايران مذاکره کند.

هيلاری کلينتون گفت که در ديدار با لاوروف درباره فروش موشک های دور برد روسی به ايران مذاکره خواهد کرد.

وزير امور خارجه آمريکا افزود: «ما درباره ادامه فروش موشک های دور برد به ايران که به نظر ما خطری برای منطقه و اروپا است مذاکره خواهيم کرد.»

طی ماه های اخیر گزارش هایی در مورد فروش موشک های ضد هوائی پيشرفته اس ۳۰۰ روسی به ایران منتشر شده بود. امامقامات روسيه این خبر ها را تکذیب کرده و می گویند: مسکو سلاح های پیشرفته را به کشورهایی که در «مناطق بی ثبات» قرار دارند، نخواهد فروخت.

دولت آمريکا در حال بررسی و ارزيابی سياست های خود در قبال ايران است و درباره گشايش دفتر حفاظت منافع در تهران تصميم می گيرد.

درپی تصرف سفارت آمريکا در تهران توسط دانشجويان پيرو خط امام و گروگانگيری ۵۲ کارمند اين سفارت، روابط ديپلماتيک دو کشور قطع شد.

همزمان با این تحولات، برنت اسکوکرافت و زبيگنيو برژينسکی، مشاوران سابق امنيت ملی آمريکا، روز پنجشنبه، در کميته روابط خارجی سنا حضور يافته و ديدگاه های خود را درباره سياست های آمريکا در قبال ايران بيان کردند.

زبگينو برژينسکی با اشاره به اظهارات مقام های ايران مبنی بر اين که تهران در پی سلاح هسته ای نيست، پبشنهاد کرد مذاکرات در سطح پايين برای تعامل با ايران و بر اساس همين ادعاها آغاز شود.

آقای برژينسکی همچنين گفت: بايد بدون اتلاف وقت تعامل با ايران را شروع کرد بدون اين که يک جدول زمانی برای آن تعيين کرد.

برنت اسکوکرافت نيز گفت: بايد ايران را قانع کرد که دستيابی به تکنولوژی هسته ای به نفع اين کشور نيست.

کشورهای غربی ايران را متهم می کنند که در صدد دستيابی به سلاح هسته ای است. مقامات بلندپايه ايران می گويند: «توليد بمب اتم و حتی فکر توليد آن بر اساس شرع اسلام حرام» است.
XS
SM
MD
LG