لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۴۹

چین و ایران، رکورددار اعدام در سال ۲۰۰۸


در سال گذشته میلادی، در ایران ۳۴۶ نفر اعدام شده اند.
در سال گذشته میلادی، در ایران ۳۴۶ نفر اعدام شده اند.
عفو بین‌الملل روز سه‌شنبه اعلام کرد بر اساس جدیدترین آمار این سازمان در سال گذشته میلادی، ۲۰۰۸، تقریبا ۲۴۰۰ نفر اعدام شده‌اند که بیشترین این اعدام‌ها در دو کشور چین و ایران اجرا شده است.

از ۲۳۹۰ اعدامی که سال گذشته میلادی در ۲۵ کشور دنیا انجام گرفته است،‌ ۹۳ درصد فقط در پنج کشور چین، ایران، پاکستان، عربستان سعودی و ایالات متحده اجرا شده و از این میان کشور چین مسئول اعدام بیش از ۱۷۰۰ نفر بوده است.

در سال گذشته میلادی، در ایران ۳۴۶ نفر، در عربستان سعودی دست‌کم ۱۰۲ نفر و در آمریکا ۳۷ نفر (بیش از نیمی از آنها در ایالت تگزاس) اعدام شده‌اند.

عفو بین‌الملل در عین حال در گزارش سالانه خود با اشاره به «نشانه‌هایی مثبت» می‌گوید «سه دهه حرکت آرام و پیوسته به سوی لغو کامل اعدام» با دومین قطعنامه سازمان ملل در مورد اعلام مهلت قانونی برای کشورها برای لغو اعدام به نتیجه خواهد رسید.

گزارش این سازمان با عنوان «محکومیت‌ها و اعدام‌ها در سال ۲۰۰۸» می‌گوید از ژانویه تا دسامبر سال ۲۰۰۸ به طور متوسط روزی هفت نفر در سراسر دنیا با یکی از روش‌های سر زدن، ‌سنگسار، آویختن از چوبه دار،‌ تزریق سم، تیرباران یا صندلی الکتریکی اعدام شده‌اند.

عفو بین‌الملل در گزارش خود می‌گوید ایران در سال گذشته میلادی هشت زندانی را که در زمان ارتکاب جرم زیر سن قانونی، ۱۸ سال، سن داشته‌اند اعدام کرده و به این ترتیب رتبه اول در اعدام نوجوانان را به خود اختصاص داده است.

بر اساس «کنوانسیون حقوق کودکان» و «پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» که ایران نیز آنها را امضا کرده است اعدام افراد صغیر یا افرادی که زیر سن قانونی مرتکب جرم می‌شوند منع شده است.

اتحادیه اروپا نیز در بیانیه‌ای که در بهمن‌ماه سال ۱۳۸۷ خطاب به ایران منتشر کرد ضمن درخواست لغو اعدام در ایران مجازات مرگ برای افرادی که در نوجوانی مرتکب جرم شده‌اند را «مطلقا توجیه‌ناپذیر» و «خلاف قوانین بین‌الملل» خواند.

عفو بین‌الملل که مقر آن در شهر لندن است می‌گوید در سال ۲۰۰۸ دست‌کم ۸۸۶۴ نفر در ۵۲ کشور جهان به مرگ محکوم شده‌اند. ۵۹ کشور جهان هنوز در قوانین خود مجازات مرگ را حفظ کرده‌اند، و تنها کشور اروپایی که همچنان مجرمین را به مرگ محکوم می‌کند کشور بلاروس است.
XS
SM
MD
LG