لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۰۷

توصیه‌های وزارت بهداشت ایران برای جلوگیری از شیوع آنفلوانزای خوکی


آزمایشگاهی در استرالیا واکسنی را برای مبارزه با آنفلوانزای خوکی آزمایش می کند.
آزمایشگاهی در استرالیا واکسنی را برای مبارزه با آنفلوانزای خوکی آزمایش می کند.
وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با صدور اطلاعیه‌ای از شهروندارن ایرانی خواست از سفرهای غیرضروری به کشورهایی که بیماری آنفلوانزای خوکی در آنجا شیوع پیدا کرده است، خودداری کنند.

وزارت بهداشت ایران همچنین اعلام کرده است که تاکنون موردی از آنفلوانزای خوکی در ایران مشاهده نشده است.

در این اطلاعیه همچنین با اشاره به اینکه این بیماری از راه «عطسه»، «سرفه» و «دست دادن» منتقل می‌شود از شهروندان ایرانی خواسته شده است با «رعایت نکات بهداشتی، شستشوی دست‌ها، استفاده از دستمال در هنگام سرفه و عطسه و خودداری از تماس نزدیک با بیماران مبتلا» از شیوع این بیماری جلوگیری کنند.

وزارت بهداشت ایران همچنین از سازمان گردشگری خواسته است تا به مسافران مکزیک و قاره آمریکا هشدارهای لازم را برای پیشگیری از آنفلوانزای خوکی ارائه دهد و در فرودگاه‌ها نیز افراد مشکوک باید به بهداری فرودگاه هدایت شوند.


افزایش درجه هشدار

سازمان بهداشت جهانی روز چهارشنبه درجه هشدار نسبت به شیوع آنفلوانزای خوکی را افزايش داد و يک کودک مبتلا در آمريکا جان خود را از دست داده است.

مارگريت چان، رئيس سازمان بهداشت جهانی، همزمان با افزايش درجه هشدار به پنج گفت: همه کشورها می بايست برنامه های مقابله با بيماری های مسری را بيدرنگ فعال کنند.

وی افزود:«جامعه بين المللی بايد وضعيت فعلی را به مثابه فرصتی برای تقويت اقدامات در پاسخ به اپیدمی بداند. چرا که در جريان شيوع يک بيماری مسری کل بشريت مورد تهديد قرار می گيرد.»

درجه پنج هشدار به این معنی است که علائم قوی قريب الوقوع بودن ايپدمی وجود دارد و زمان آن فرا رسيده است تا اقدامات و برنامه ریزی لازم برای مقابله با آن در زمان کوتاه آغاز شود.

رئيس سازمان بهداشت جهانی، در کنفرانس خبری خود در ژنو تاکيد کرد: ويروس آنفلوانزای خوکی به سبب رفتار غيرقابل پيش بينی و سرعت دگرگونی اش، قابل توجه است.

اين مقام سازمان بهداشت جهانی از دولت های سراسر جهان خواست که طرح های آمادگی خود در برابر بروز اپيدمی را فعال کنند و به حال آماده باش کامل در آيند.

در آمريکا تعداد مبتلان به انفلوانزای خوکی دست کم ۹۱ نفر اعلام شده است. طبق گزارش رسانه های خبری روز چهارشنبه يک کودک ۲۳ ماهه در آمريکا در اثر آنفلوآنزای خوکی جان خود را از دست داده است.

با مرگ کودک دو ساله در ايالت تگزاس، اين نخستين مورد از تلفات آنفلوانزای خوکی در بيرون از مرزهای مکزيک است.

باراک اوباما، رييس جمهوری آمريکا، شامگاه چهارشنبه در کنفرانس خبری خود گفت: دولت آمريکا هرچه در توان دارد برای مهار آنفلوآنزای خوکی به کار خواهد بست.

برپايه آخرين گزارش‌ها تاکنون بيش از ۱۵۹ نفر در مکزيک به دليل بيماری آنفلوانزای خوکی جان خود را از دست داده‌اند و نزديک به ۱۳۰۰ نفر ديگر در بيمارستان به سر می برند که ابتلای ۴۹ نفر از آنها به آنفلوانزای خوکی تاييد شده است.

در همين حال، سازمان بهداشت جهان اعلام کرده است که ابتلای ۱۳ نفر در کانادا، پنج نفر در بريتانيا، چهار نفر در اسپانيا، سه نفر در آلمان، دو نفر در اسرائيل و يک نفر در اتريش به تاييد رسيده است.
XS
SM
MD
LG