لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۲:۳۸

حضور دوباره احمدی‌نژاد در جلسه هیئت وزیران در غیاب مصلحی


خبرگزاری‌های ایران گزارش دادند که محمود احمدی‌نژاد پس از چندین روز خودداری از حضور در برنامه‌های رسمی و از جمله نشست‌های کابینه، بعد از ظهر یکشنبه در جلسه هیئت وزیران حاضر شده است. جلسه‌ای که به گفته منابع خبری در غیاب حیدر مصلحی شکل گرفته است.

آقای احمدی‌نژاد از زمان بازگشت از سفر استانی کردستان به تهران، از حضور در مراسم رسمی، از جمله نشست‌های هیئت دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی خودداری کرده بود و تا امروز نصایح آیت‌الله خامنه‌ای و دیدارهای چهره سیاسی برای بازگرداندن وی به نهاد ریاست جمهوری بی‌نتیجه بود.

اختلاف نظرها با رهبر جمهوری اسلامی در چند مورد از جمله موضوع تغییر وزیر اطلاعات، دلیل اصلی امتناع رئیس دولت دهم از حضور در جلسات دفتر کار خود ذکر شده است.

اختلافاتی که گرچه رهبر جمهوری اسلامی در یکی از سخنرانی‌های عمومی خود آنها را «بی‌اهمیت» خواند اما تنها در یک هفته گذشته چندین بار تأکید کرده که باید از اختلاف‌ها و درگیری‌ها پرهیز شود.

آیت‌الله خامنه‌ای مداخله خود در موضوع ابقای وزیر اطلاعات را معلول غفلت دولت از «مصلحتی بزرگ» خوانده و در عین حال تصریح کرده بود که بنا ندارد در حوزه فعالیت‌های دولت دخالت کند.

با این حال سکوت محمود احمدی‌نژاد در مورد ابقای وزیر اطلاعات و نیز امتناع وی از حضور در محل کارش، از سوی اصولگرایان حامی آیت‌الله خامنه‌ای به عدم تمکین رئیس جمهور از ولایت فقیه تعبیر شد و به ویژه در هفته گذشته توأم با سکوت رئیس دولت و حامیان، سیلی از انتقادها به سوی او و تیم مدیریتی‌اش سرازیر شد.

اکنون پس از چندین روز التهاب سیاسی که حتی نشست‌های بررسی بودجه را در مجلس تحت تأثیر قرار داده بود، محمود احمدی‌نژاد در محل کار خود حضور یافته است.

به گزارش برخی از خبرگزاری‌های نیمه‌رسمی ایران وی همچنین قرار است پس از برگزاری نشست وزیران با خبرنگاران گفت‌وگو کند.

این در حالی است که سایت خبری خبرآنلاین، نزدیک به علی لاریجانی، گزارش داد که بر اساس مشاهدات خبرنگاران حیدر مصلحی، وزیر اطلاعات در جلسه امروز هیئت وزیران حضور نداشته است.

در این میان باشگاه خبرنگاران جوان وابسته به تلویزیون دولتی ایران و نیز خبرگزاری فارس مدعی شدند که وزیر اطلاعات روز یکشنبه برای دیدار با شماری از طلاب حوزه علمیه قم به این شهر سفر کرده است.

آقای مصلحی در چند جلسه پیشین هیئت وزیران که در غیاب رئیس دولت برگزار شد حاضر بود.

اقدام محمود احمدی‌نژاد در خودداری از شرکت در جلسات کاری، نقطه عطف تازه‌ای در اختلافات میان اصولگرایان بود چرا که بسیاری از چهره‌هایی که به تبعیت از آیت‌الله خامنه‌ای تا امروز به حمایت بی‌چون و چرا از دولت می‌پرداختند، در زمره منتقدان و مخالفان آن قرار گرفتند.

روحانیانی چون محمدتقی مصباح یزدی، احمد علم‌الهدی، محی‌الدین حائری شیرازی، احمد خاتمی و مجتبی ذوالنور در یک هفته گذشته به شدت نسبت به عدم تبعیت مسئولان دولتی از رهبر جمهوری اسلامی هشدار دادند و سرنوشت بنی‌صدر، نخستین رئیس‌جمهور ایران، را به دولت یادآور شدند.

برخی فرماندهان نظامی مانند محمدعلی جعفری و محمدرضا نقدی نیز به شدت نسبت به شکل‌گیری یک «جریان انحرافی» در دولت و پیامدهای آن هشدار دادند.

اکنون گرچه محمود احمدی‌نژاد بار دیگر در محل کار خود حاضر شده و هدایت هیئت وزیران را بر عهده گرفته است، اما هنوز مشخص نیست که تا چه میزان از اختلافات وی و رهبر جمهوری اسلامی حل شده و هر کدام چه امتیازاتی را در این میان رد و بدل کرده‌اند.

پرسشی که ممکن است در نخستین حضور محمود احمدی‌نژاد در مقابل خبرنگاران، پاسخی برای آن به دست آید.
XS
SM
MD
LG