لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۱۳

اسامه‌ بن‌لادن، رهبر القاعده، کشته شد


باراک اوباما، رییس جمهور ایالات متحده آمریکا، یکشنبه‌شب در نطقی تلویزیونی در کاخ سفید، اعلام کرد که اسامه بن‌لادن، رهبر القاعده، در پاکستان کشته شده است و جسد او در اختیار نیروهای آمریکایی است.

آقای اوباما در سخنرانی‌اش گفت که عملیات برای یافتن رهبر القاعده به دستور مستقیم او آغاز شد و سرانجام روز یکشنبه نیروهای آمریکایی موفق شدند اسامه بن لادن را در ساختمانی در حومه اسلام‌آباد از پای درآورند.

باراک اوباما افزود در این عملیات به نیروهای آمریکایی آسیبی نرسیده است.

اعلام کشته شدن بن لادن توسط اوباما، رییس جمهور آمریکا
please wait

No media source currently available

0:00 0:01:27 0:00
لینک مستقیم


مقام‌های آمریکایی می‌گویند به جز بن لادن، یک زن و سه مرد دیگر نیز در این عملیات کشته شده‌اند.

به گزارش سی‌ان‌ان، صدها نفر پس از شنیدن این خبر در نزدیکی کاخ سفید گرد هم آمده، سرود ملی خواندند و فریاد «آمریکا، آمریکا» سر دادند.


این کانال‌های تلویزیونی همچنین تصاویری از محل استقرار بن لادن در نیمه شب را به نمایش گذاشتند که از آن دود غلیظی به هوا بلند شده بود. در تصاویر روز این محل، سربازان پاکستانی دیده می‌شدند که اطراف این مقر را به محاصره خود در آورده بودند.

«اجرای عدالت»

ریس جمهور آمریکا در نطق خود بار دیگر تکرار کرد که جنگ آمریکا با اسلام و مسلمانان نیست.

وی افزود: «همانطور که جورج بوش، پس از حمله یازده سپتامبر گفت، جنگ ما علیه اسلام نیست. بن لادن یک رهبر مسلمان نبود. وی قاتل بسیاری از مسلمانان بوده است.»

رییس جمهور آمریکا کشته شدن بن لادن را «اجرای عدالت» توصیف کرد و یاد هزاران زن و مرد و کودکی که در عملیات‌ تروریستی القاعده در سراسر جهان، به ویژه فاجعه ۱۱ سپتامبر در آمریکا، جان باختند گرامی داشت.

آقای اوباما گفت که ماه اوت گذشته، پس از سال ها تلاش نیروهای اطلاعاتی آمریکا، به وی اطلاع دادند که احتمالا سرنخی در مورد مکان پنهان شدن بن لادن به دست آمده است. ماه ها طول کشید تا اطلاعات بیشتری در این مورد جمع آوری شد.

رییس جمهور آمریکا افزود: «بالاخره هفته گذشته من تصمیم گرفتم که اطلاعات کافی برای انجام عملیات وجود دارد.»

وی افزود: «امروز تحت رهبری من، آمریکا عملیات هدف داری علیه مقر [بن لادن] در ایبت‌آباد پاکستان آغاز کردند. تیم کوچکی از آمریکایی‌ها این عملیات را با شجاعت و توانایی خارق العاده‌ای انجام دادند. به هیچ آمریکایی آسیبی نرسید.»

منطقه ایبت‌آباد در شمال اسلام‌آباد قرار دارد و مرکز آموزش نظامی ارتش پاکستان است.

آقای اوباما خطاب به خانواده‌های قربانیان یازده سپتامبر گفت: «ما هرگز از دست رفتگان شما را فراموش نمی‌کنیم و آنچه که در توان داریم انجام می‌دهیم تا چنین امری تکرار نشود.»

سوزان کولینز، سناتور جمهوری‌خواه آمریکا و از اعضای کمیته امنیت ملی کنگره نیز با انتشار بیانیه‌ای در مورد کشته شدن بن لادن گفت: «این خبر خوش، افتخاری برای عملکرد اطلاعاتی آمریکا محسوب می‌شود.»

شورای روابط آمریکایی-اسلامی نیز صبح دوشنبه، با انتشار بیانیه‌ای ضمن ابراز خشنودی از کشته شدن رهبر القاعده، گفت: «بن لادن موجب قتل هزاران آمریکایی و تعداد زیادی مرد و زن و کودک مسلمان در نقاط مختلف جهان شده است.»

مقام‌های امنیتی پاکستان نیز خبر کشته شدن بن لادن را در حومه پایتخت این کشور تایید کرده‌اند.
واکنش‌های خودجوش به خبر کشته شدن اسامه بن‌لادن
please wait

No media source currently available

0:00 0:00:47 0:00

XS
SM
MD
LG