لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۱۰

اوباما خواهان پیشرفت در مذاکرات با ایران تا «پایان سال جاری» است


باراک اوباما، رییس جمهور آمریکا، می گوید او ارزیابی خواهد کرد که آیا ایران در باره گفت و گوهای هسته ای تا پایان سال جاری جدی هست.

آقای اوباما این اظهارات را روز دوشنبه پس از دیدار با بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسرائیل، بیان کرد و افزود: «ما قصد نداریم برای همیشه مذاکره کنیم. انتظار من این است که اگر ما گفت وگوها را زود آغاز کنیم، کمی پس از انتخابات ایران، در صورتی که آنها در مسیر صحیح حرکت کنند تا پایان سال جاری باید حس نسبتا خوبی داشته باشیم.»

وی اظهار داشت: ایران باید نشان دهد که به پیشرفت در مذاکرات هسته ای تا پایان سال جاری متعهد است.

با این حال رییس جمهور آمریکا گفت که او دلیلی نمی بیند یک ضرب الاجل مصنوعی برای دیپلماسی در قبال ایران تعیین شود.

وی افزود: اگر ایران برنامه هسته ای خود را ادامه دهد، او «برداشتن گام هایی» از جمله تحریم ها را از نظر دور نمی دارد.

نخست وزیر اسرائیل نیز در این زمینه هشدار داد، «بدترین خطری» که اسرائیل با آن روبرو است یک ایران با سلاح هسته ای است.

آقای نتانیاهو گفت: «ایران به صورت آشکار خواستار نابودی ما شده است که این مسئله غیر قابل قبول است.»

«ما قصد نداریم برای همیشه مذاکره کنیم. انتظار من این است که اگر ما گفت وگوها را زود آغاز کنیم، کمی پس از انتخابات ایران، در صورتی که آنها در مسیر صحیح حرکت کنند تا پایان سال جاری باید حس نسبتا خوبی داشته باشیم.»

رییس جمهور آمریکا
ایالات متحده آمریکا همراه با اسرائیل و سایر متحدان غربی اش نگران اهداف و ماهیت برنامه هسته ای جمهوری اسلامی ایران هستند که به گمان آنها برای تولید و ساخت سلاح اتمی دنبال می شود.

ایران این اتهام را رد کرده و می گوید که هدف این برنامه تولید برق است.

دولت باراک اوباما از ژانویه گذشته که بر سر کار آمده است از تغییر در سیاست آمریکا و اتخاذ دیپلماسی مستقیم در قبال ایران خبر داده است و رییس جمهور آمریکا در گفت و گو با یک شبکه عربی نیز گفته است: در صورتی که ایران مشت گره کرده خود را باز کند دست دوستی واشینگتن به سوی آن دراز خواهد شد.

ایران از ابتکار تازه دولت آمریکا استقبال کرده ولی می گوید که تغییر سیاست این کشور در قبال تهران باید واقعی باشد.

قشقاوی: باید به اوباما فرصت داد

روز دوشنبه، حسن قشقاوى، سخنگوى وزارت امور خارجه ايران اعلام كرد: «جمهورى اسلامى ايران معتقد است كه بايد به اوباما و دولت وى فرصت لازم براى تغيير داده شود.»

وى همچنين در باره ارائه بسته پيشنهادى ايران به كشورهاى گروه پنج به علاوه يك گفت: «بعد از تماس جليلى و سولانا، ايران در پاسخ به بيانيه ۱+۵ در تدارك، ارائه و تدوين يك بسته پيشنهادى برآمد كه به زودى ارائه مى‌ شود و همگان در جريان جزئيات بسته‌ به روز شده و متناسب با واقعيات موجود قرار مى ‌گيرند.»

نمايندگان كشورهاى گروه پنج به علاوه يك شامل آمريكا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان كه برنامه هسته اى ايران را دنبال مى كنند روز ۱۹ فروردين اعلام كردند كه از ايران خواهند خواست تا به پاى ميز مذاكره باز گردد.

هدف اين مذاكرات فراهم كردن چارچوبى براى گفت و گوهاى هسته اى ميان تهران با گروه ياد شده است تا بتوان به توافقى بر سر فعاليت هاى اتمی ايران دست يافت.

اين گروه پيشتر از ايران خواسته بود تا برنامه حساس غنى سازى اورانيوم كه كاربرد دو گانه نظامى و غير نظامى دارد را به حال تعليق در آورد ولى تهران از اين خواسته سر باز زده است.

شوراى امنيت سازمان ملل به دليل امتناع جمهورى اسلامى از تعليق غنى سازى تا كنون سه دور تحريم هاى بين المللى عليه اين كشور وضع كرده است.
XS
SM
MD
LG