لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۷

روحانی دولت احمدی‌نژاد را به هوچی‌گری متهم کرد


حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوره محمد خاتمی
حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوره محمد خاتمی
حسن روحانی، رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک و مذاکره‌کننده ارشد هسته‌ای ایران در دوره محمد خاتمی، در پاسخ به اظهارات محمود احمدی‌نژاد در مناظره تلویزیونی‌اش، دولت وی را به «هوچی‌گری» متهم کرد و گفت برخی ادعاهای رئیس‌ جمهوری «آن قدر مضحک» است که نیازی به پاسخ ندارد.

حسن روحانی در واکنش به تکرار اتهام‌های محمود احمدی‌نژاد به دولت‌های پیش از خود و تیم مذاکره هسته‌ای روز چهارشنبه در نشستی با خبرنگاران و برخی مدیران رسانه‌ای شرکت کرد و به این اتهامات پاسخ گفت.

محمود احمدی‌نژاد روز چهارشنبه در مناظره انتخاباتی خود با میرحسین موسوی بار دیگر سیاست هسته‌ای ایران در دوره دولت محمد خاتمی را به باد انتقاد گرفت و گفت: «در دولت قبل بنام تنش‌زدايی کار به جايی رسيد که تمام تاسيسات هسته‌ای ما به طور کامل تعطيل شد و دو قرارداد بر ملت ما تحميل شد، يکی پروتکل الحاقی بدون مصوبه مجلس و برخلاف قانون اساسی و دو ترتيبات اجرايی ... . تاسيسات تعطيل شد، سنگين‌ترين تعليق (صورت گرفت)، همه تاسيسات پلمپ شد.»

حسن روحانی که پیش از انتقال قدرت به محمود احمدی‌نژاد استعفای خود از دبیری شورای عالی امنیت ملی را تقدیم محمد خاتمی کرد، در دوره رئیس‌جمهوری کنونی بارها هدف حملات شدید قرار گرفته و حتی حسین موسویان، عضو تیم مذاکره کننده وی، با اتهام جاسوسی به زندان افتاد که بعد از این اتهام تبرئه و آزاد شد.

آقای روحانی با اشاره به اظهارات اخیر محمود احمدی‌نژاد درباره بیانیه سعدآباد گفت: «در شهریور ۱۳۸۲ قطعنامه‌ای علیه ایران به اتفاق آرا در شورای حکام آژانس صادر شد که حاوی یک ضرب‌الاجل پنجاه روزه به ایران بود.»

حسن روحانی با یادآوری شرایط منطقه در زمان این تصمیم شورای حکام گفت: «یادمان نرود آن قطعنامه در شرایطی تصویب شد که آمریکا در حرکتی ضربتی افغانستان و عراق را اشغال کرده بود و سناتورهای آمریکایی با غرور و سرمستی تمام به صراحت تاکید می‌کردند نوبت ایران رسیده است.»

به گفته حسن روحانی، در آن مقطع زمانی وزرای سه کشور بریتانیا، فرانسه و آلمان در مردادماه سال ۱۳۸۲ در نامه‌ای به وزیر خارجه ایران خواهان توقف فعالیت هسته‌ای ایران شدند که یک روز پس از آن وزیر خارجه روسیه نیز در نامه دیگری این خواسته را تکرار کرد.

حسن روحانی در ادامه اظهار داشت که بیانیه سعدآباد در شرایطی امضا شد که آمریکا و اسرائیل قصد داشتند پرونده هسته‌ای ایران را به شورای امنیت بکشانند که تهران از این کار جلوگیری کرد.

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک مجمع تشخیص مصلحت نظام و عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خطاب به رئیس‌جمهوری کنونی و منتقدان هم‌سو با وی گفت: «آقایان فکر نکنند که زندگی همین چهار روز انتخابات است و می‌توانند با سوء استفاده از تریبون‌های قدرتمند خود و با دروغ و تهمت سیاست‌های نظام را زیر سوال ببرند و همه ساکت بمانند.»

حسن روحانی با رد ادعای رئیس‌جمهوری مبنی بر تعطیلی فعالیت‌های هسته‌ای در دولت پیشین تصریح کرد: «در تمام ۲۲ ماهی که من مسئول پرونده هسته‌ای بودم، تمامی بخش‌ها به صورت ۲۴ ساعته و سه‌شیفته مشغول فعالیت و توسعه بودند. این که می‌گویند ما نطنز را تعلیق کردیم یک دروغ بزرگ است. آن چه که تعلیق شد فقط تزریق گاز به سانتریفیوژها بود، نه فعالیت در نطنز. من نمی‌دانم که آقایان چه اصراری دارند که حقایق را تحریف کنند و آبروی نظام را برای چند رای بیشتر یا کمی قهرمان‌سازی به حراج بگذارند.»

رئیس مرکز تحقیقات استراتژیک همچنین این پرسش را پیش کشید که اگر برپایه گفته‌های محمود احمدی‌نژاد پس از مذاکرات سعدآباد همه فعالیت‌ها تعلیق شد چگونه ایران در فروردین سال ۱۳۸۳ تاسیسات یوسی‌اف اصفهان را راه‌اندازی کرد.

وی همچنین گفته‌های آقای احمدی‌نژاد در مورد شمار سانتریفیوژهای ایران پیش از دولت نهم را نادرست دانسته و آن را طبق گزارش آژانس در آذرماه سال ۸۳ ، دست کم ۱۲۷۴ عنوان کرد که به گفته او پس از مذاکرات سعدآباد بیش از ۱۰۰۰ سانتریفیوژ افزایش نشان می‌دهد.

«ما تعلیق الزامی را غیرالزامی کردیم»

روحانی در بخش دیگری از سخنان خود با اشاره به انتقادهای آقای احمدی‌نژاد از امضای پروتکل الحاقی بدون مصوبه مجلس گفت: «اول این که آقای احمدی‌نژاد به خوبی می‌داند موافقت اولیه دولت‌ها با پروتکل‌های مختلف جزو اختیارات دولت است و البته زمانی رسمی و قطعی می‌شود که در مجلس تصویب شود. اما مزید اطلاع یادآور می‌شوم که مجلس وقت طرحی سه‌فوریتی را در دستور کار گذاشته بود تا دولت را به امضای پروتکل الحاقی ملزم کند. اتفاقاً این ما بودیم که نگذاشتیم این طرح مطرح شود.»

مذاکره‌کننده پیشین ایران در پرونده هسته‌ای در ادامه با بیان این که امضای پروتکل الحاقی با پشتوانه مصوبه شورای عالی امنیت ملی صورت گرفته گنجاندن قید «داوطلبانه» و «غیر الزام‌آور» بودن غنی‌سازی در توافق‌های صورت گرفته و جلوگیری از رفتن پرونده ایران به شورای امنیت را از جمله امتیازهای گرفته شده عنوان کرد.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران همچنین در پاسخ به اظهارات آقای احمدی‌نژاد در مورد شکسته شدن تعلیق در دولت نهم گفت که در دوره‌ای که وی مسئولیت هدایت مذاکرات هسته‌ای را داشت «حداقل سه بار» تعلیق‌ها شکسته شد.

مذاکره‌کننده پیشین ایران همچنین در پاسخ به رئیس دولت نهم که گفته است در زمان دولت محمد خاتمی کشورهای اروپایی به دنبال تعطیلی رشته‌های دانشگاهی مربوط به دانش هسته‌ای بودند، گفت: «متاسفانه آقای رئیس‌جمهور گاهی حرف‌هایی می‌زند که آن قدر مضحک و بی‌اساس است که نیازی به جواب ندارد و همه نخبگان به واهی بودن این سخنان آگاهند.»
وی در دفاع از سیاست تیم مذاکره‌کننده خود گفت: «بحث اصلی این است که ما می‌دانستیم چگونه با تدبیر عمل کنیم و چگونه حرف بزنیم که شکستن تعلیق هزینه نداشته باشد. آقایان توضیح دهند اکنون که به دلیل بی‌درایتی و مواضع هیجان‌آمیز و تحریک‌کننده، پرونده ایران به شورای امنیت رفته و پنج قطعنامه تحریم علیه جمهوری اسلامی تصویب شده، آیا اتفاق افتخارآمیزی رخ داده است.»

حسن روحانی که در ماه‌های اخیر به یکی از منتقدان سرسخت دولت نهم تبدیل شده است در ادامه تصریح کرد:«من به آقای احمدی‌نژاد می‌گویم فرض کنید سیاست شما به نتیجه رسیده و "قطعنامه‌دان" شورای امنیت "پاره" شده؛ آیا تصویب و اعلام بازرسی بین‌المللی از کشتی‌ها و هواپیماهای عازم ایران یا تحریم اقتصادی ایران جای افتخار دارد؟ ما تعلیق الزامی را غیرالزامی کردیم، اما در دولت ایشان، آن تعلیق داوطلبانه و غیرالزامی در قطعنامه‌ها الزامی شد. آیا این مساله افتخار دارد؟»

مذاکره‌کننده پیشین ایران همچنین در پاسخ به رئیس دولت نهم که گفته است در زمان دولت محمد خاتمی کشورهای اروپایی به دنبال تعطیلی رشته‌های دانشگاهی مربوط به دانش هسته‌ای بودند، گفت: «متاسفانه آقای رئیس‌جمهور گاهی حرف‌هایی می‌زند که آن قدر مضحک و بی‌اساس است که نیازی به جواب ندارد و همه نخبگان به واهی بودن این سخنان آگاهند.»

حسن روحانی دولت نهم را متهم کرد که «برای خرید رای مردم» به «عوام‌فریبی»، «هوچی‌گری»، «جنگ روانی» و «ادا درآوردن» روی آورده است.

حسن روحانی با اشاره به اتهامات مطرح شده در مناظره محمود احمدی‌نژاد با میرحسین موسوی همچنین اعلام کرد که آماده است با آقای احمدی‌نژاد در تلویزیون مناظره کند و صدا و سیما را قانونا موظف دانست که برای افرادی که از این رسانه به آنها اتهام بسته شده، فرصت دفاع از خود فراهم کند.

دبیر پیشین شورای عالی امنیت ملی ایران گفت: «اگر یکی از این جملاتی که خود آقای احمدی‌نژاد علیه سیاست‌های هسته‌ای نظام در دولت قبل یا مسئولان ارشد گذشته به کار برده‌اند عیناً در رسانه‌ای علیه خود ایشان منتشر می‌شد، تاکنون آن رسانه صدبار تعطیل شده بود.»
XS
SM
MD
LG