لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۲۳

هشدار باراک اوباما: جهان نظاره گر ایران است


 آقاى اوباما در گفت و گو با شبكه تلويزيونى سى بى اس گفت كه «حكومت ايران بايد اين (تظاهرات) را كه جهان شاهد آن است به رسميت بشناسد.
آقاى اوباما در گفت و گو با شبكه تلويزيونى سى بى اس گفت كه «حكومت ايران بايد اين (تظاهرات) را كه جهان شاهد آن است به رسميت بشناسد.
باراك اوباما، رييس جمهور آمريكا، روز جمعه گفت كه از «فحوا و لحن» اظهارات رهبر جمهورى اسلامى بسيار نگران است و نسبت به برخورد با تظاهر كنندگان در ايران هشدار داد.

آقاى اوباما در گفت و گو با شبكه تلويزيونى سى بى اس گفت: «حكومت ايران بايد اين (تظاهرات) را كه جهان شاهد آن است به رسميت بشناسد.»

به گفته رييس جمهور آمريكا، «اينكه آنها (حكومت ايران) چگونه با مردمى كه تلاش مى كنند صدايشان شنيده شود برخورد و رفتار مى كنند» اين علامت را مى دهد كه «ايران چگونه هست و چگونه نيست.»

واكنش آقاى اوباما ساعاتى پس از آن بيان شد كه آيت الله على خامنه اى، رهبر جمهورى اسلامى، از تظاهر كنندگان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى خواست تا به اعتراض هاى خود پايان دهند و تهديد كرد كه مسئوليت عواقب اين راهپيمايى ها و خونريزى ها با كسانى است كه آن را برگزار مى كنند.

رهبر ايران به صراحت هر گونه تغيير در نتيجه انتخابات كه مخالفان خواهان ابطال آن هستند را مردود شمرد و گفت كه ديدگاه ها و نظرات محمود احمدى نژاد به او نزديك تر است.

به گفته وزارت كشور جمهورى اسلامى، آقاى احمدى نژاد با كسب ۲۴ ميليون و ۵۰۰ هزار راى برنده انتخابات رياست جمهورى شده است. اين در حالى است كه مير حسين موسوى و مهدى كروبى مى گويند در اين انتخابات «تقلب» هاى گسترده اى صورت گرفته و نتايج آن «مضحك» است.

در همين حال، رابرت گيبس، سخنگوى كاخ سفيد ، نيز در اظهار نظرى، اعتراض هاى اخير در خيابان هاى تهران را رخدادى «فوق العاده و شجاعانه» خواند و گفت كه اين رويداد بسيارى را غافلگير كرد.

آقاى گيبس روز جمعه خطاب به خبرنگاران گفت: «من فكر مى كنم شما شاهد موردى فوق العاده هستيد. من مطمئنم كه هيچ كسى حتى يك هفته پيش انتظار نداشت تصاوير شجاعانه اى را ببيند كه ما اكنون نظاره گر آن هستيم.»

اشاره سخنگوى كاخ سفيد به تظاهرات ميليونى هواداران نامزدهاى اصلاح طلب در اعتراض به نتايج انتخابات دهم رياست جمهورى است كه از روز شنبه خيابان هاى تهران را فرا گرفته است.

تظاهر كنندگان خواستار ابطال اين انتخابات شده و شعار سر مى دهند كه«راى ما كجاست؟» مقام هاى ايران و در راس آنها، آيت الله خامنه اى به صراحت ابطال انتخابات را رد كرده و تنها مى گويند حاضرند تعدادى از صندوق هاى راى را با حضور نمايندگان نامزدها بازشمارى كنند.
XS
SM
MD
LG