لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۴۱

به دنبال سرکوب اعتراضات «۲۰۰۰ نفر دستگیر شده‌اند»


پلیس ضد شورش در تهران
پلیس ضد شورش در تهران
فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر، یکی از بزرگ‌ترین سازمان‌های حقوق بشری روز یکشنبه اعلام کرد که از زمان آغاز سرکوب معترضین به نتیجه انتخابات ایران بیش از دو هزار نفر دستگیر و صدها نفر دیگر ناپدید شده‌اند.

سازمان عفو بین‌الملل نیز روز شنبه گفته بود که بسیج ایران «در کمین» افرادی است که در جریان اعتراضات اخیر زخمی و مجروح شده‌اند، آنها را از بیمارستان‌ها جمع می‌کند و به مکانی نامعلوم انتقال می‌دهد.

روزنامه تایمز لندن به نقل از فدراسیون بین‌المللی حقوق بشر که ۱۵۵ سازمان حقوق بشری را دربر می‌گیرد در شماره روز دوشنبه خود می‌گوید: «امروز جو رعب و وحشت بر ایران حکم‌فرماست.»

یکشنبه عصر حدود سه هزار نفر در خارج از مسجد قبای تهران حضور پیدا کردند و در انتظار سخنرانی میرحسین موسوی بودند که وزارت کشور دولت نهم او را شکست‌خورده انتخابات معرفی کرده است.

با وجود این که نیروهای امنیتی و انتظامی بلافاصله این جمع را متفرق کردند، مهدی کروبی، دیگر رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات، در جمع حاضر شد.

تایمز لندن با اشاره به این که «این اعتراضات تا حد زیادی در ایران سرکوب شده است» می‌گوید نیروهای امنیتی اکنون در تلاش برای «متوقف ساختن جنبش سبز میرحسین موسوی» به جمع‌آوری و بازداشت مخالفان و معترضین روی آورده‌اند.

این روزنامه بریتانیایی می‌افزاید که «چندین بازیگر و هنرپیشه و خواننده به دلیل حمایت از تظاهرکنندگان در ایران و چند وبلاگ‌نویس اپوزیسیون بازداشت شده‌اند» و ادامه می‌دهد که «اکنون هر کسی که جرات زیر سوال بردن انتخاب مجدد آقای احمدی نژاد را داشته باشد دشمن حکومت شمرده می‌شود.»

هفته گذشته کمپين بين‌المللی حقوق بشر در ايران فهرستی از اسامی دست‌کم ۲۴۰شخصيت سياسی، اجتماعی، روزنامه‌نگار و فعال دانشجويی را منتشر کرد که از زمان آغاز اعتراض‌ها دستگير شده‌اند.

در همین زمینه دیدبان حقوق بشر نیز روز شنبه در گزارشی از قول شاهدان عینی خبر داد که نیروهای بسیج شب‌ها در تهران به خانه‌های مردم حمله می‌کنند و «در تلاش برای سرکوب اعتراضات مردم آنها را مورد ضرب و شتم قرار می‌دهند.»

تایمز لندن می‌گوید میلیون‌ها حامی میرحسین موسوی که پس از انتخابات در اعتراض به خیابان‌ها آمدند «اکنون برنامه و رهبری مشخص ندارند».
تایمز لندن اشاره می‌کند که اکنون «نیروی اپوزیسیون در ایران گزینه‌های محدودی پیش رو دارد.» این روزنامه می‌گوید: «حال که امکان تظاهرات خیابانی کم شده است، مبارزه در حال تبدیل شدن به کشمکشی سیاسی پشت درهای بسته است که ممکن است هفته‌ها یا ماه‌ها طول بکشد.»

این روزنامه بریتانیایی می‌گوید میلیون‌ها حامی میرحسین موسوی که پس از انتخابات در اعتراض به خیابان‌ها آمدند «اکنون برنامه و رهبری مشخص ندارند».

در دو هفته‌ای که از آغاز اعتراضات مردم ایران به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری می‌گذرد، تاکنون بر اساس گزارشات رسمی ۲۰ نفر در جریان ناآرامی‌ها کشته شده و صدها نفر زخمی و مجروح شده‌اند.

در حالی که سرکوب اعتراضات در ایران ادامه دارد، میرحسین موسوی و مهدی کروبی هم‌چنان بر ابطال انتخابات ریاست جمهوری اخیر که محمود احمدی‌نژاد پیروز آن اعلام شده است پافشاری می‌کنند.
XS
SM
MD
LG