لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۵:۲۶

رئیس اتحادیه اروپا اعدام ۲۰ نفر در ایران را محکوم کرد


سوئد در یکی از اولین اقدامات خود به عنوان رئیس دوره‌ای جدید اتحادیه اروپا روز یک‌شنبه در بیانیه‌ای اعدام ۲۰ قاچاقچی مواد مخدر در ایران را که روز جمعه اتفاق افتاد شدیدا محکوم کرد.

خبرگزاری جمهوری اسلامی، ایرنا، روز شنبه تنها چند روز پس از اعدام ۱۲ نفر در ایران، از اعدام ۲۰ نفر دیگر، بین ۳۵ و ۴۸ سال، در زندانی در کرج به جرم خرید و فروش مواد مخدر خبر داد.

رسانه‌های داخلی ایران نیز هفته گذشته از اعدام شش قاچاقچی مواد مخدر در زندانی در شهر قم و شش نفر به جرم قتل در زندان اوین تهران خبر داده بودند.

سوئد که به‌تازگی به ریاست شش‌ماهه اتحادیه اروپا منصوب شده است در بیانیه خود می‌گوید: «این ریاست اعدام‌های چند روز اخیر در ایران به‌ویژه اعدام ۲۰ نفر در شهر کرج را شدیدا محکوم می‌کند.»

در این بیانیه همچنین آمده است:‌«این ریاست به درخواست خود از مقامات ایران برای حذف کامل مجازات اعدام ادامه خواهد داد و تا زمان لغو این نوع مجازات می‌خواهد که تمام احکام اعدام در ایران به حال تعلیق درآید.»

سازمان حقوق بشری عفو بین‌الملل که مقر آن در لندن است می‌گوید ایران در سال ۲۰۰۸ دست‌کم ۳۴۶ نفر را به پای چوبه دار فرستاده و با این آمار پس از چین در مقام دوم در جهان قرار می‌گیرد.

در همین حال خبرگزاری فرانسه بر اساس آماری که خود گرفته است می‌گوید در سال جاری میلادی، ۲۰۰۹، تاکنون دست‌کم ۱۶۱ نفر به جرائم مختلف در ایران اعدام شده‌اند.

دولت‌های اروپایی و گروه‌های غربی مدافع حقوق بشر بارها از ایران به دلیل افزایش در تعداد اعدام‌ها در این کشور از زمان آغاز طرح امنیت اجتماعی دولت نهم در سال ۱۳۸۶ انتقاد کرده‌اند.

در سپتامبر سال ۲۰۰۷ میلادی، مجمع عمومی سازمان ملل با اکثريت آرا قطعنامه‌ای را تصويب کرد که بر اساس آن مجازات اعدام بايد برچيده شود، اما گروه بزرگی از کشورها نظير ايران آن را اجرا نکرده‌اند.

کشورهای عضو اتحادیه اروپا سال گذشته نیز در بیانیه‌ای از جمهوری اسلامی خواستند قوانین خود را با کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق بشر «که ایران خود آزادانه آنها را تایید کرده» منطبق سازد.

بر اساس «کنوانسیون حقوق کودکان» و «پیمان بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی» که ایران نیز آنها را امضا کرده است اعدام افراد صغیر یا افرادی که زیر سن قانونی مرتکب جرم می‌شوند منع شده است.

تخمین زده می‌شود که دست‌کم دو میلیون نفر از جمعیت ۷۰ میلیونی ایران به مواد مخدر مختلف اعتیاد دارند.

کشور سوئد روز چهارشنبه گذشته ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را از کشور جمهوری چک تحویل گرفت.
XS
SM
MD
LG