لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۶

کروبی مستندات آزار جنسی را به کمیته ویژه مجلس می‌دهد


مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری
مهدی کروبی، رئیس سابق مجلس شورای اسلامی و نامزد دهمین انتخابات ریاست جمهوری
مهدی کروبی امروز دوشنبه برای ارائه مستندات خود مبنی بر آزار جنسی زندانی‌های کهریزک با اعضای کمیته ویژه مجلس برای بررسی وضعیت بازداشت‌شدگان دیدار می‌کند.

سحام‌نیوز، پایگاه اطلاع‌رسانی حزب اعتماد ملی، می‌گوید: «این ملاقات پیرو دستور رئیس مجلس برای دریافت مستندات کروبی جهت بررسی نامه وی به هاشمی رفسنجانی صورت می‌گیرد.»

آقای کروبی روز چهارشنبه هفته گذشته در نامه‌ای خطاب به علی لاریجانی، رئیس مجلس شورای اسلامی، ابراز آمادگی کرده بود که در جلسه‌ای با حضور سران سه قوه مدارک و مستندات خود را در مورد شکنجه و آزار جنسی بازداشت‌شدگان ارائه کند.

علی لاریجانی در پی دریافت این نامه دستور تحویل گرفتن مستندات آقای کروبی مبنی بر آزار جنسی بازداشت‌شدگان را صادر کرده است.

این در حالی است که آقای لاریجانی در پی رسانه‌ای شدن نامه مهدی کروبی به اکبر هاشمی رفسنجانی درباره شکنجه و آزار جنسی در زندان‌ها بلافاصله واکنش نشان داد و اعلام کرد که «هیچ موردی» از آزار و تجاوز جنسی بازداشت‌شدگان پس از انتخابات در بازداشتگاه کهریزک و زندان اوین دیده نشده است.

آقای کروبی، دومین رقیب اصلی محمود احمدی‌نژاد در انتخابات ریاست جمهوری اخیر، در نامه خود به اکبر هاشمی رفسنجانی نوشته بود که اخبار تکان‌دهنده‌ای از «تجاوز وحشیانه به دختران و پسران بازداشت‌شده» شنیده است.

به گفته سخنگوی قوه قضائیه، در جريان اعتراضات پس از اعلام نتايج انتخابات رياست جمهوری، چهار هزار نفر از فعالان سياسی، مدنی، روزنامه‌نگاران و مردم عادی توسط نيروهای امنيتی و بسيجی بازداشت و تعداد زيادی از آنها به نقاط نامعلومی انتقال داده شده‌اند.

مقامات جمهوری اسلامی می‌گویند که بیشتر این بازداشت‌شدگان اکنون آزاد شده و فقط حدود ۳۰۰ نفر هم‌چنان در بازداشت به سر می‌برند.

«مقامات قضایی با آزادی زندانیان پیش از رمضان موافقت نکردند»

در همین زمینه یکی از اعضای کمیته ویژه مجلس روز دوشنبه در گفت‌وگو با خبرگزاری کار ایران،‌ ایلنا، اعلام کرد که علی‌رغم درخواست این کمیته مبنی بر آزادی زندانیان انتخاباتی پیش از ماه رمضان «مقامات مربوطه» دستگاه قضایی جمهوری اسلامی با آن موافقت نکرده‌اند.

فرهاد تجری، نماینده اصول‌گرای مجلس شورای اسلامی و عضو کمیته ویژه، گفت که مقامات قضایی حتی با درخواست دادستان کل کشور نیز برای آزادی زندانیان پیش از ماه رمضان موافقت نکرده و «حرف‌شان در حد یک درخواست باقی ماند».
XS
SM
MD
LG