لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۴۵

«نقش مقامات جمهوری اسلامی در شکنجه زندانیان مشخص شود»


لوگوی دیدبان حقوق بشر
لوگوی دیدبان حقوق بشر
ديدبان حقوق بشر در نامه ای از آيت الله صادق اردشير لاريجانی، رئيس جديد قوه قضائيه خواست تا هر چه سريعتر تحقيقات بی‌طرفانه‌ای را برای مشخص کردن نقش مقام‌های بلندپايه جمهوری اسلامی ايران در حملات به تجمع‌های مسالمت‌‌آميز معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری و شکنجه زندانيان آغاز کند.

اين نهاد مدافع حقوق بشر که مقرش در نيويورک است، در اين نامه که جمعه منتشر شد از آيت الله لاريجانی خواست که در مورد مسئولان حملات معترضان به نتايج انتخابات رياست جمهوری که منجر به کشته شدن دهها نفر و زخمی شدن صدها نفر ديگر شد تحقيق کند.

به گزارش رویترز، جو استورک، معاون بخش خاورمیانه سازمان دیده‌بان حقوق بشر گفته است: «این کار مهمترین آزمون برای قوه قضائیه ایران تحت رهبری آیت‌الله لاریجانی است که نشان دهد آیا اراده سیاسی لازم برای دنبال کردن کسانی که در خشونت‌های اعمال شده در تظاهرات مسالمت‌آمیز و شکنجه زندانیان نقش داشته‌اند، وجود دارد.»

مقام‌های رسمی جمهوری اسلامی تعداد کشته‌شدگان را ۳۰ نفر اعلام کردند، اما آمار ارائه شده از سوی عليرضا حسينی بهشتی، مشاور ميرحسين موسوی، با آمارهای دولتی مغاير است؛ آماری که به گفته آقای بهشتی در اختيار کميته ويژه مجلس برای تحقيق و تفحص پيرامون وقايع پس از انتخابات قرار گرفته است.

پیشتر، عليرضا حسينی بهشتی دراين باره به راديو فردا گفت: « يک ليست ۶۹ نفره از کسانی که جان خود را در حوادث اخير از دست داده اند به کميته پيگيری مجلس داديم. دوستانی که در دفتر کار می‌کنند، برای اين تعداد از کشته‌شدگان پرونده تشکيل داده‌اند و در مورد آنها تحقيق کرده و اطلاعات لازم را به دست آورده اند.»

دیدبان حقوق بشر همچنین از رئیس جدید قوه قضائیه خواسته که در خصوص گزارش‌های معتبری که از شکنجه در بازداشتگاه کهریزک و زندان اوین منتشر شده است، تحقیقات لازم را به عمل آورد و بازداشتگاه‌های مخفی را تعطیل کند.

این نهاد مدافع حقوق بشر همچنین از قوه قضائیه ایران خواسته تا در مورد نقش حسین صائب، فرمانده نیروهای مقاومت بسیج، اسماعیل احمدی مقدم، فرمانده نیروی انتظامی، غلامحسین رمضانی، رئیس حفاظت اطلاعات سپاه پاسداران و سعید مرتضوی، دادستان تهران در سرکوب معترضان به نتایج انتخابات ریاست جمهوری تحقیق کند.

دیدبان حقوق بشر همچنین در پایان نامه اش خواستار آزادی هفت تن از رهبران جامعه بهایی ،سیلوا هارتونیان فعال جامعه مدنی، حسین درخشان وبلاگ‌نویس، کامیار و آرش علایی دو برادر پزشک شده است.
XS
SM
MD
LG