لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۴:۳۷

کلينتون: مسئله اتمی محور مذاکره با ایران خواهد بود


هیلاری کلينتون گفت: نتيجه مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ماه آينده قابل پيش بينی نيست.
هیلاری کلينتون گفت: نتيجه مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ماه آينده قابل پيش بينی نيست.
هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت: محور اصلی مذاکره گروه ۱+۵ با ایران طرح نگرانی ها درباره برنامه هسته ای این کشور خواهد بود.

خانم کلينتون که با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: مذاکره ايران و گروه ۱+۵ در اول اکتبر آزمونی برای آمادگی ايران در خصوص مذاکره درباره برنامه غنی سازی اورانيوم این کشور خواهد بود.

ايران و نمايندگان کشورهای آمريکا، روسيه، چين، فرانسه و بريتانيا همراه با آلمان، گروه ۱+۵، قرار است روز اول اکتبر درباره بسته پيشنهادی تهران با اين گروه مذاکره کنند.

برخی از مقامات ایرانی طی روز های اخیر گفته اند درباره برنامه هسته ای این کشور با جامعه بین الملل مذاکره نخواهند کرد.

هيلاری کلينتون گفت: «اين را برای ايرانی ها روشن کرده ايم که در هر مذاکره ای که ما در آن مشارکت بکنيم طرح مسئله اتمی در راس آن خواهد بود. اين را نمی توان ناديده گرفت.»

خانم کلينتون با اين حال اذعان کرد نتيجه مذاکرات ايران و گروه ۱+۵ در ماه آينده قابل پيش بينی نيست.

وزير امور خارجه آمريکا همچنين گفت: «هدف ملاقات اين است که رو در رو گزينه های پيش روی ايرانی ها را توصيح داد و ديد که آيا ايران آماده است تا با ما درباره برنامه هسته ای خود تعامل کند.»

گروه ۱+۵ از سال ۲۰۰۶ تاکنون استراتژی دوگانه تشويق و تنبيه را در قبال ايران در پيش گرفته است. این کشورها از يک سو با ارائه مشوق ها و از سوی ديگر با اعمال تحريم ها می کوشند ايران را ترغيب کنند تا برنامه غنی سازی اورانيوم را متوقف کنند.

جمهوری اسلامی ايران روز چهارشنبه هفته گذشته دومين بسته پيشنهادی خود را برای آنچه که حل «چالش های جهانی» خوانده است به نمايندگان کشورهای عضو گروه پنج به علاوه يک در تهران تحويل داد.

به دنبال ارائه اين بسته پيشنهادی، گروه ۱+۵ خواستار مذاکره فوری با ايران شد.

با اين حال آمريکا از اين که ايران در اين بسته پيشنهادی درباره برنامه هسته ای خود سخنی به ميان نياورده بود ابراز نا اميدی کرده است.

يک روز پس از ارائه بسته پيشنهادی ايران به اعضای گروه ۱+۵، يک مقام جمهوری اسلامی اعلام کرده بود که تهران بر سر برنامه اتمی خود با قدرت های جهانی مذاکره نخواهد کرد.

علی اصغر سلطانيه، نماينده ايران در آژانس بين المللی انرژی اتمی، روز پنجشنبه گفته بود: «تهران آماده است تا گفت‌ و گوهايی عادلانه و واقع گرايانه درباره مسائل مختلف از جمله تضمين دستيابی همه کشورها به انرژی هسته ‌ای و جلوگيری از گسترش سلاح اتمی انجام دهد.»

ايران در اين بسته پيشنهادی برای مذاکره جامع و فراگير درباره موضوعات مختلف جهانی اعلام آمادگی کرده است.

گفت وگوی سازنده

همزمان با اظهارات خانم کلينتون، يک مقام وزارت امور خارجه روسيه نيز می گويد: ايران آماده «گفت و گوی سازنده» با کشورهای گروه ۱+۵ در اول اکتبر است.

آندره نسترنکو، سخنگوی وزارت امور خارجه روسيه، روز سه شنبه گفت:بسته پيشنهادی ايران نشانگر تمايل اين کشور برای «گفت وگوی عميق و سازنده» با گروه ۱+۵ است.

در همین حال، خاوير سولانا، رئيس امور سياست خارجی اتحاديه اروپا گفت که مذاکرات ايران با اعضای گروه ۱+۵ درباره پرونده هسته‌ای ايران، احتمالا در ترکيه انجام می‌شود.

رييس جمهور روسيه نیز با تاکيد بر اين که تحريم های ايران همچنان مد نظر هستند گفته است: تحريم ها خيلی موثر نيستند ولی گاهی اوقات مجبور هستيد که دست به اين کار بزنيد.

آقای مدودف اشاره کرد: اين تنها غرب نيست که از برنامه اتمی ايران نگرانی دارد، ولی افزود: هنگامی که قرار است جامعه بين الملل درباره اعمال تحريم ها عليه تهران بحث کند بايد در اين زمينه به صورت دقيق گام بردارد.

شورای امنيت سازمان ملل متحد طی سه قطعنامه تحريمی از ايران خواسته است تا غنی سازی اورانيوم را متوقف کند. ايران با سرپيچی از اين درخواست، برنامه هسته ای خود را توسعه داده است.
XS
SM
MD
LG