لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۳:۵۱

آژانس «وجود مدرک» در مورد نظامی بودن برنامه اتمی ایران را رد کرد


مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
مقر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در وین
آژانس بین‌المللی انرژی اتمی با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد این آژانس هیچ مدرکی ندارد که نشان دهد ایران به طور پنهانی برنامه‌ای برای ساخت بمب اتم دارد یا پیش از این داشته است.

آژانس بار دیگر با تأکید بر اظهارات نهم سپتامبر محمد البرادعی، مدیرکل آژانس، می‌گوید گزارشی که حکایت از آن داشت آژانس شواهد ساخت بمب اتم از سوی ایران را نادیده گرفته، «بی‌پایه» و دارای انگیزه‌های سیاسی است.

آسوشیتدپرس پیشتر گزارش داده بود که آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اسناد محرمانه‌ای در اختیار دارد که نشان می‌دهد ایران ابزار ساخت بمب اتم را در اختیار دارد و درعین حال در حال توسعه فناوری موشکی‌اش است تا بتواند کلاهک اتمی بر موشک‌های خود نصب کند.

این خبرگزاری افزوده بود که این «ضمیمه سری» آژانس دربرگیرنده جزئیات نظامی شدن برنامه هسته‌ای ایران است و مقام‌های اسرائیلی و فرانسوی محمد البرادعی را متهم کرده‌اند که این سند را پنهان کرده است.

در واکنش به این گزارش، آژانس تصریح می‌کند: «ضمن احترام به گزارش منتشر شده در رسانه‌ها، آژانس بین‌المللی انرژی اتمی تکرار می‌کند که هیچ دلیل مسلمی در دست ندارد که نشان دهد در ایران برنامه هسته‌ای ساخت بمب وجود دارد یا داشته است.»

این بیانیه می‌افزاید همه اطلاعاتی را که آژانس بررسی کرده است، از سوی محمد البرادعی با ۳۵ عضو شورای حکام درمیان گذاشته شده است.

کشورهای غربی و اسرائیل ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه هسته‌ای خود به دنبال اهداف نظامی است.

تهران این اتهامات را رد می‌کند و برنامه هسته‌ای خود را در چارچوب پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته‌ای (ان پی تی) و تنها برای تولید الکتریسیته می‌داند.

‌آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پس از آن که اعلام کرد نمی‌تواند در مورد صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران به قطعیت برسد، پرونده ایران را به شورای امنیت سازمان ملل ارجاع کرد.

این شورا تاکنون سه قطعنامه تحریمی علیه ایران به تصویب رسانده است و از ایران خواسته است غنی‌سازی اورانیوم را متوقف سازد.

قرار است طبق اعلام کشورهای ۵+۱ هفته آینده با تهران درباره برنامه‌ هسته‌ای‌اش به گفت‌وگو بنشینند.
XS
SM
MD
LG