لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۱۷

تأکید کشورهای ۵+۱ بر مطالبه «پاسخ جدی» از ايران


سعید جلیلی در گفت‌وگوهای سال گذشته با نمایندگان ۵+۱ در ژنو سوئیس
سعید جلیلی در گفت‌وگوهای سال گذشته با نمایندگان ۵+۱ در ژنو سوئیس
کشورهای ۵+۱ از ايران خواستند که حداکثر تا نهم مهرماه به درخواست آنها برای توقف برنامه هسته‌ای‌اش «پاسخی جدی» بدهد، يا خطر پيامدهای تصميم خود را بپذيرد.

ديويد ميلی‌بند، وزير خارجه بريتانيا، پس از ملاقات وزرای خارجه ۵+۱ در حاشيه اجلاس مجمع عمومی سازمان ملل متحد در نيويورک بيانيه‌ای را قرائت کرد که در آن آمده است: «ما از ايران انتظار پاسخی جدی داريم و سپس در چارچوب رويکرد دو سويه خود، و نتيجه حاصل از مذاکره‌مان [با ايران] در مورد گام‌های بعدی تصميم می‌گيريم».

اين بيانيه پيش از اين به تأييد هر شش کشور بريتانيا، چين، فرانسه، آلمان، روسيه و ايالات متحده رسيده بود. در همين حال هيلاری کلينتون، وزير خارجه آمريکا درباره جلسه مشترک کشورهای ۵+۱ گفت که تمام طرف‌ها بر اين نکته توافق کردند که اگر ايران در زمان مذاکره اين ماه نمايندگان اين کشورها در ژنو، پاسخ جدی [به خواسته جامعه جهانی] نداشته باشد، اين کشورها با پيامدهايی مواجه خواهد شد.

اين در حالی است که محمود احمدی‌نژاد، رئيس جمهوری اسلامی، در سخنرانی خود در مجمع عمومی، هيچ اشاره‌ای به برنامه مناقشه‌برانگيز هسته‌ای ايران نکرد. اما اين باعث نشد که ديگران به اين مسئله نپردازند.

آمريکا و روسيه که نقش عمده را حصول توافق و يا عدم توافق در جمع کشورهای ۵+۱ را دارند، روز چهارشنبه در اظهارات خود نشانه‌هايی از نزديکی مواضع خود در چگونگی برخورد با برنامه هسته‌ای ايران، بروز دادند.

ديميتری مدوديف، رئيس جمهوری روسيه پس از ديدار با باراک اوباما، رئيس جمهوری آمريکا، در مورد نوع مواجهه با مسئله ايران اظهار داشت که «شايد تحريم امری اجتناب‌ناپذير باشد». وی در عين حال گفت «هدف ما ارائه‌ مجموعه‌ای از مشوق‌ها به ايران است تا اين کشور بتواند از انرژی هسته‌ای به شکلی مسالمت‌آميز استفاده کند اما اجازه نخواهيم داد که سلاح هسته‌ای توليد شود».

آقای مدوديف اضافه کرد «به باور ما لازم است به ايران کمک کنيم تا تصميم درست را اتخاذ کند».

مقام‌های کاخ سفيد بر اين مسئله صحه گذاشته‌اند که فضای گفتگوها بين دو قدرت بزرگ جهانی تغيير کرده است.

مايکل مک‌فال، يکی از مشاوران کاخ سفيد در امور روسيه، در نيويورک به خبرگزاری رويترز گفته است: «مدت زمانی نه چندان دور دو کشور بر سر تعريف تهديد و تعریف اهداف راهبردی خود در مورد ايران با يکديگر اختلاف اساسی داشتند. به نظر من ديدگاه دو طرف، اگر نگويم يکسان شده، اما بسيار به هم نزديک شده است».

يانگ جيه‌چی، وزير خارجه چين، بار ديگر موضع کشورش درباره پرونده هسته‌ای ايران را تکرار کرد و گفت که مناقشه بر سر اين مشئله بايد از طريق گفتگو حل و فصل شود.

خبرگزاری رسمی شين‌هوا، به نقل از وی گفت: «چين در تمام اين مدت تلاش زيادی کرده که طرفين را به مذاکره ترغيب کرده و به سوی گفتگو سوق دهد. چين همچنان با جامعه جهانی همکاری خواهد کرد تا نقشی سازنده در حل و فصل موضوع هسته‌ای ايران از طريق مذاکرات ديپلماتيک، ايفاء کند».

در همين حال روز پنجشنبه جيانگ يو، سخنگوی وزارت خارجه چين در يک نشست خبری اظهار داشت: «به باور ما تحريم و سخت‌گيری بر ايران راه حل مشکلات نيست و کمکی به تلاش‌های جاری ديپلماتيک در مورد پرونده هسته‌ای ايران نمی‌کند».

ايران همواره اظهار داشته که برنامه غنی‌سازی اورانيوم اين کشور تنها برای استفاده در مقاصد صلح‌آميز است و از اين به کرات اتهام تلاش برای دستيابی به سلاح‌های هسته‌ای را رد کرده است.

با اين همه درخواست جامعه جهانی برای توقف برنامه غنی‌سازی تاکنون با سرسختی از جانب مقام‌های ايرانی رد شده است.
XS
SM
MD
LG