لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۳۵

«روزهای سبز» سن سباستین را سبزپوش کرد


حنا مخملباف (راست) و بهمن قبادی (چپ) در جشنواره فیلم سن‌سباستین
حنا مخملباف (راست) و بهمن قبادی (چپ) در جشنواره فیلم سن‌سباستین
هم زمان هیئت داوران فستیوال، شامل سینماگران مطرح از گوشه و کنار دنیا، با آویختن شال سبز بر گردن خود در مقابل ده‌ها خبرنگار، به جنبش سبز، جنبش معترض به نتایج انتخابات ریاست جمهوری در ایران، پیوستند.

فیلم «روزهای سبز»، آخرین ساخته حنا مخملباف، در روز ۲۴ سپتامبر (دوم مهرماه) در بخش خارج از مسابقه فستیوال سن سباستین به نمایش درآمد.

این فیلم داستانی مستند، به روزهای قبل و بعد از انتخابات ریاست جمهوری دوره دهم در ایران و اعتراضات مردمی که به «جنبش سبز» شهرت یافته می‌پردازد.

بعد از نمایش فیلم، حنا مخملباف به روی صحنه رفت و به عنوان «قطره‌ای از دریای مردم ایران» آن طور که خودش اظهار داشت گفت که مردم ایران امروز به دنبال آزادی هستند و به خاطر داشتن این آزادی به قول خانم مخملباف کشته شده و یا در زندان‌ها مورد تجاوز و شکنجه قرار گرفته‌اند.

حنا مخملباف بر روی صحنه فستیوال سن سباستین چنین می‌گوید: «‌از مردم دنیا می‌خواهیم دست به دست ۷۰ میلیون مردم ایران بدهند و نگذارند فرانکوی ایران، هیتلر امروز ایران، القاعده ایران، دیکتاتور ایران، احمدی‌نژاد، بمب اتم بسازد. ما مردم ایران مثل شما مردم دنیا نگران صلح جهانی هستیم، ما مردم ایران بمب اتمی نمی‌خواهیم، ما صلح برای جهان و آزادی برای ایران می‌خواهیم».


روز پنجشنبه، هیئت داوران فستیوال سن‌سباستین از جمله لوران کاننت، کارگردان مشهور فرانسوی و رئیس هیئت داوران فستیوال سن‌سباستین، دو بازیگر معروف اسپانیایی و پرتقالی، سمیرا مخملباف، فیلمساز ایرانی و دختر دیگر محسن مخملباف به همراه تعداد دیگری از اهالی سینما در حالی که شال‌های سبز بر گردن انداخته بودند در مقابل ده‌ها خبرنگار و عکاس بین‌المللی پارچه سبزی را در دستان خود نگه داشتند که روی آن این عبارت به چشم می‌خورد: «ما بمب اتمی نمی‌خواهیم، ما صلح و دموکراسی می‌خواهیم«.

در میان این جمع بهمن قبادی، فیلمساز مطرح ایرانی، نیز حضور داشت و آخرین ساخته او به نام «کسی از گربه‌های ایرانی خبر نداره» در بخش خارج از مسابقه فستیوال سن‌سباستین به نمایش درآمده است.

حنا مخملباف، متولد سال ۱۳۶۷ در تهران است. او تا کنون سه مستند، یک فیلم کوتاه و یک فیلم بلند سینمایی به نام «بودا از شرم فرو ریخت» ساخته است. ساخته بلند او تا کنون جوایز متعددی از جشنواره‌های بین‌المللی از جمله خرس کریستال فستیوال برلین را نصیب خانم مخملباف کرده است.

فستیوال فیلم سن سباستین که معتبرترین فستیوال فیلم‌های اسپانیایی زبان است، از هجدهم سپتامبر (۲۷ شهریورماه) آغاز شده و تا ۲۶ سپتامبر (چهارم مهرماه) ادامه یافت. در بخش مسابقه این فستیوال یک فیلم ایرانی به نام «کشتزارهای سفید» ساخته محمد رسولف حضور داشت و در کنار فیلمسازان مطرح جهان چون آتامه گویان، فرانسوا ازون، لوچان و رودریگو گارسیا برای ربودن صدف طلایی به رقابت پرداخت.
XS
SM
MD
LG