لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۰:۴۲

سوئد: ایران دوباره همان کلک‌های قدیمی را زده است


کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد
کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد
کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد، که کشورش ریاست دوره‌ای اتحادیه اروپا را در دست دارد می‌گوید پاسخ ایران به پیش‌نویس مذاکرات وین برای دریافت اورانیوم غنی‌شده همان «کلک‌های قدیمی» است که تهران از پیش استفاده می‌کرده است.

ایران روز پنج‌شنبه سرانجام با یک هفته تاخیر به پیشنهاد مطرح شده در نشست وین پاسخ گفت. پس از نشست وین که در مهرماه سال جاری برگزار شد، محمد البرادعی، مدیرکل بین‌المللی انرژی اتمی، اعلام کرد که ایران با روسیه، فرانسه و آمریکا بر سر یک پیش‌نویس برای تهیه سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران به توافق رسیده است.

بر پایه این فرمول پیشنهادی، ایران ۱۲۰۰ کیلوگرم از ۱۵۰۰ کیوگرم از ذخیره اورانیوم غنی‌شده خود را که غنای پایینی دارد تا آخر سال میلادی به روسیه و فرانسه تحویل می‌دهد، و در ازای آن مقدار کمتری اورانیوم غنی‌شده با خلوص ۲۰ درصد برای استفاده در رآکتور تحقیقاتی امیرآباد تحویل می‌گیرد.

موافقان این طرح در دولت آمریکا بر این عقیده‌اند که چنین توافق‌نامه‌ای می‌تواند دستیابی ایران به بمب اتم را تا یک سال به عقب بیندازد، چرا که ایران ذخیره اورانیوم خود را تحویل می‌دهد و کار غنی‌سازی اورانیوم با خلوص ۲۰ درصد را نیز آغاز نمی‌کند؛ موافقان این طرح همچنین معتقدند در صورت عملی شدن چنین توافقی دولت باراک اوباما می‌تواند زمان بیشتری برای حل دیپلماتیک مناقشه هسته‌ای ایران داشته باشد.

آسوشیتدپرس، به نقل یک مقام آگاه که نامی از وی نبرده است، گزارش می‌دهد تهران مایل به پذیرش پیشنهاد ۱+۵ نبوده و درمقابل خواستار غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران زیر نظر آژانس شده است
ایران پیش از ارائه پاسخ خود به این پیشنهاد اعلام کرده بود که خواستار ایجاد تغییراتی در این پیشنهاد است.

در این باره، روز پنج‌شنبه کارل بیلدت، وزیر خارجه سوئد، بدون اشاره به جزئیات پاسخ تهران، به خبرگزاری آسوشتیدپرس گفت: «این پاسخ همان کلک‌های قدیمی است، زیگزاگ رفتن برای مذاکره بیشتر.»

از سوی دیگر آسوشیتدپرس، به نقل یک مقام آگاه که نامی از وی نبرده است، گزارش می‌دهد تهران مایل به پذیرش پیشنهاد ۱+۵ نبوده و در مقابل خواستار «غنی‌سازی اورانیوم در خاک ایران زیر نظر آژانس» شده است.

این دیپلمات غربی به آسوشتیدپرس گفت: «آنها نمی‌خواهند اورانیوم کمتر غنی‌شده [از ایران] خارج شود. آنها می‌خواهند که اورانیوم را زیر نظر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در ایران غنی‌ کنند.»
XS
SM
MD
LG