لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۸:۳۷

مکارم شیرازی خواستار محاکمه سریع عوامل حادثه کهریزک و حمله به کوی شد


آیت‌الله مکارم شیرازی (چپ) در دیدار با رییس دیوان عالی کشور (وسط)
آیت‌الله مکارم شیرازی (چپ) در دیدار با رییس دیوان عالی کشور (وسط)
آیت‌الله ناصر مکارم شیرازی، مرجع تقلید شیعه، از دستگاه قضایی جمهوری اسلامی ایران خواسته است تا هر چه زودتر نسبت به دادگاه متهمان حادثه کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک اقدام کند.

این مرجع تقلید نزدیک به محافظه‌کاران در دیدار با آیت‌الله گرگانی، رییس دیوان عالی کشور، خواسته است تا از قول او به رییس قوه قضائیه بگویند که «مردم در انتظار محاکمه مجرمان کوی دانشگاه، زندان کهریزک و مجتمع سبحان هستند و لازم است که هر چه زودتر [در این مورد] اقدام شود.»

آیت الله مکارم شیرازی عدم اقدام سریع در این مورد را زمینه ‌ساز بی‌اعتمادی مردم به دستگاه قضایی دانسته و برگزاری این محاکمات را مستلزم شجاعتی خواند که به اعتقاد وی، رییس کنونی دستگاه قضایی از آن برخوردار است.

حمله به کوی دانشگاه تهران به فاصله کمی پس از اعلام نتایج انتخابات ریاست جمهوری در خردادماه و اعتراض‌های خیابانی مردم تهران صورت گرفت و شدت این حمله به حدی بود که مجلس ایران چند روز بعد کمیته‌ای را برای پیگیری آن و شناسایی عوامل لباس شخصی تشکیل داد.

این کمیته پس از حمله لباس شخصی‌ها به مجتمع سبحان، محل سکونت نمایندگان مجلس در سعادت‌آباد تهران، مشغول بررسی این حمله نیز شد اما هنوز گزارشی در این مورد منتشر نکرده است.

موضوع تخلفات در بازداشتگاه کهریزک هم پس از آن مطرح شد که سعید جلیلی، نماینده آیت‌الله علی خامنه‌ای، در مردادماه امسال از تعطیلی یک بازداشتگاه غیر استاندارد به دستور رهبر جمهوری اسلامی ایران خبر داد.

در ماه‌های گذشته و پس از آنکه سرکوب اعتراض‌های مردمی توسط نیروهای امنیتی مورد سرکوب قرار گرفت، مراجع نزدیک به اصلاح‌طلبان بارها از شرایط بحرانی کشور انتقاد و نسبت به ادامه این وضعیت هشدار دادند.

با این حال آیت الله مکارم شیرازی گرچه از مراجعی بود که حاضر نشد پیروزی دوباره محمود احمدی‌نژاد در انتخابات اخیر را تبریک بگوید و انتقادات صریحی از عملکرد رییس دولت دهم در مورد انتصاب اسفندیار رحیم مشایی به معاونت ریاست جمهوری و نیز معرفی وزیران زن در کابینه دهم به زبان آورد، اما هرگز در کنار مراجع معترض به وضعیت موجود قرار نگرفت.

منابع خبری نیز در ماه‌های اخیر تنها از یکی دو مورد دیدارهای محرمانه وی با برخی مراجع و چهره‌های محافظه‌کار همچون آیت‌الله صافی گلپایگانی و علی لاریجانی خبر دادند که در این دیدارها موضوع حوادث پس از انتخابات و حوادث جاری کشور مورد بحث قرار گرفته است.

اکنون آیت‌الله مکارم شیرازی در شرایطی بر برگزاری سریع دادگاه متهمان کوی دانشگاه و بازداشتگاه کهریزک تأکید کرده است که دستگاه قضایی ایران با گذشت نزدیک به پنج ماه و برگزاری جلسات متعدد محاکمات فعالان اصلاح‌طلب که به دادگاه کودتای مخملی موسوم شد، حاضر به معرفی و محاکمه عاملان حمله به کوی دانشگاه و متخلفان کهریزک نشده است.

با این حال از زمان تشکیل کمیته‌ای ویژه برای بررسی تخلفات بازداشتگاه کهریزک در شورای عالی امنیت ملی ایران، مسئولان انتظامی و قضایی از تعلیق برخی کارکنان انتظامی و قضایی مرتبط با این بازداشگاه خبر داده‌اند.
XS
SM
MD
LG