لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۵۰

تمجید مسئول اتمی ایران از عملکرد روس‌ها در بوشهر


علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
به رغم تأخیر چند باره روسیه در راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران با تجمید از عملکرد طرف روسی در بوشهر می‌گوید که در موضوع نیروگاه بوشهر، روس‌ها حتی فراتر از تفاهمات عمل کرده‌اند و «در این باره مشکلی با آنها نداریم».

علی‌اکبر صالحی روز سه‌شنبه با بیان اینکه «کارمان به طور خیلی خوبی با روسیه جلو می‌رود» اضافه کرد که فعالیت در نیروگاه بوشهر طبق «تفاهمات ایران و روسیه در وین» در حال پیش‌روی است.

آقای صالحی به جزئیات «تفاهمات وین» در مورد فعالیت نیروگاه بوشهر اشاره نکرده، اما تصریح کرده است که روسیه حتی فراتر از تفاهمات میان دو کشور فعالیت می‌کند.

اظهارات آقای صالحی در حالی است که روسیه هفته گذشته با به تعویق انداختن چند باره راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر اعلام کرد که برخلاف برنامه‌ریزی‌های قبلی به دلیل «مشکلات فنی» قادر به راه‌اندازی رآکتور هسته‌ای نیروگاه بوشهر تا پایان سال جاری نیست.

سرگئی اشماتکو، وزیر انرژی روسیه، نیز در توضیح تصمیم اخیر کشور متبوع خود گفته بود این تصمیم به دلایلی «کاملاً فنی» اتخاذ شده و «روسیه به تعهدات خود بر اساس قراردادش با ایران عمل خواهد کرد».

روسیه طبق توافق قرار بود در سال ۲۰۰۶ نیروگاه بوشهر را راه‌اندازی کند. این نیروگاه در صورت راه‌اندازی نخستین نیروگاه برق اتمی ایران خواهد بود.

ایران تاکنون بیش از یک میلیارد دلار برای ساخت نیروگاه آب سبک بوشهر هزینه کرده است و مهندسان روسی راه‌اندازی آزمایشی نیروگاه را با موفقیت به انجام رسانده‌اند.

با این حال تأخیر در راه‌اندازی نیروگاه بوشهر بارها مورد انتقاد مقامات ایرانی قرار گرفته است و از جمله چندی پیش علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس ایران، گفته بود که «روس‌ها حتی در مسئله بوشهر که انتظار داشتیم تاکنون شاهد شروع به کار آن باشیم، به قراردادشان با ایران پای‌بند نبوده‌اند».

اما اکنون رئیس سازمان انرژی اتمی ایران می‌گوید که در مورد نیروگاه بوشهر، غربی‌ها به سوء‌تفاهم دامن زده‌اند، زیرا نمی‌خواهند شرایط خوب سیاسی ایران و روسیه پایدار باشد.

در همین حال خبرگزاری‌های ایران به نقل از خبرگزاری دولتی ریانووستی روسیه خبر دادند که «مرحله کلیدی آزمایش‌های هیدرولیکی مدار اول نیروهای اتمی بوشهر با موفقیت انجام شده است».

دفتر مطبوعاتی اتم استروی اکسپورت، پیمانکار روسی نیروگاه اتمی بوشهر، در گزارشی به نقل از دان بلینسکی، رئیس این شرکت روسی، اعلام کرده است که «مراحل کلیدی راه‌اندازی نیروگاه اتمی بوشهر با موفقیت طبق جدول زمانی که با کارفرما هماهنگ شده است انجام می‌شوند».
XS
SM
MD
LG