لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۴۲

کاخ سفید اتهام تازه تاجبخش را بی‌اساس خواند


رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید
کاخ سفید روز پنج‌شنبه وارد شدن اتهامات تازه به یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی – آمریکایی، را که به دنبال انتخابات ریاست جمهوری ایران در زندان به سر می‌برد «بی پایه و اساس» خواند.

روزنامه آمریکایی نیویورک تایمز روز چهارشنبه در گزارشی از قول یکی از بستگان آقای تاجبخش گفت که دادگاه انقلاب اسلامی تهران اتهام تازه «جاسوسی برای بنیاد جرج سوروس» را به او که هم‌چنان در زندان انفرادی به سر می‌برد وارد کرده است.

به گزارش این روزنامه، کیان تاجبخش در دیدار با همسر خود در زندان اوین گفته است که روز دوشنبه گذشته پس از انتقال به دادگاه انقلاب با اتهام تازه جاسوسی برای موسسه «جامعه باز» جرج سوروس روبه‌رو شده است. این اتهام را «اطلاعات سپاه پاسداران به آقای تاجبخش وارد کرده است».

رابرت گیبز، سخنگوی کاخ سفید، در واکنش به این خبر ضمن ابراز نگرانی عمیق دولت آمریکا از وارد شدن این اتهام تازه به یحیی کیان تاجبخش گفت: «دولت ایران با نقض حقوق جهانی و همگانی انسان‌ها و به زندان انداختن افراد بی‌گناه نمی‌تواند احترام جامعه بین‌الملل را کسب کند.»

نیویورک تایمز از قول «یکی از بستگان آقای تاجبخش» که نخواسته است نامش فاش شود می‌گوید که کیان تاجبخش از زمان اعلام حکم خود در زندان انفرادی به سر می‌برد، وزن کم کرده و «تحت فشار روانی و جسمی فراوان» است.

یحیی کیان تاجبخش، پژوهشگر ایرانی – آمریکایی، که بیش از سه ماه است به دنبال حوادث پس از انتخابات ریاست جمهوری ایران در بازداشت به سر می‌برد در آغاز آبان‌ماه به حکم دادگاه موسوم به کودتای مخملی به ۱۵ سال حبس محکوم شد.

به گزارش خبرگزاری رسمی جمهوری اسلامی، ایرنا، ارتباط با عناصر بيگانه، قبول سمت مشاوره بنياد جرج سوروس در ايران برای طراحی براندازی نرم عليه نظام جمهوری اسلامی، فعاليت تبليغي عليه جمهوري اسلامي از طريق شرکت در تجمعات غيرقانونی و ايجاد شبهه جعل و تقلب در نتيجه انتخابات از جمله اتهامات آقای تاجبخش اعلام شده بود.

اواخر تیرماه سال جاری ۸۰۰ تن از افراد دانشگاهی از سراسر جهان در بیانیه‌ای بازداشت دکتر کیان تاجبخش، جامعه‌شناس و محقق ایرانی - آمريکایی، را محکوم کردند.
XS
SM
MD
LG