لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۲

تعدادی از فعالان جامعه مدنی در راه قم بازداشت شدند


شیوا نظر آهاری (راست) و محبوبه عباسقلی زاده
شیوا نظر آهاری (راست) و محبوبه عباسقلی زاده
هادی قائمی، سخنگوی کمپین بین‌المللی حقوق بشر در ایران، در گفت‌وگویی با رادیو فردا گفت که چند نفر از فعالان حقوق زنان و حقوق بشر از جمله محبوبه عباسقلی‌زاده و شیوا نظرآهاری در حالى كه براى شركت در مراسم خاكسپارى آیت‌الله منتظری راهى قم بودند، بازداشت شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی نوروز، ارگان جبهه مشارکت ایران اسلامی، نیروهای امنیتی اتوبوس حامل جمعی از فعالان سیاسی را که عازم قم بودند، متوقف کرده و چندین نفر از آنها را بازداشت کردند.

به گزارش سایت نوروز از اسامی بازداشت‌شدگان خبری دقیق در دست نیست اما شیوا نظرآهاری و محبوبه عباسقلی‌زاده از بازداشت شدگان هستند.

وب سایت راه سبز نیز در خبری نوشته که مقام‌های وزارت اطلاعات، به فعالان سیاسی و روزنامه‌نگاران هشدار داده بود که در صورت سفر به قم و شرکت در مراسم خاکسپاری آیت‌الله منتظری، بازداشت خواهند شد.

به گزارش برخی از سایت‌های هوادار حقوق بشر در ایران، محبوبه عباسقلی‌زاده فعال حقوق زنان، شيوا نظرآهاری، کوهيار گودرزی و سعيد کلانکی از اعضای کميته گزارشگران حقوق بشر، عصر یکشنبه بازداشت شدند.

اين افراد، در حالی بازداشت شدند که به همراه گروهی از فعالان سياسی و جنبش زنان، قصد رفتن به قم و حضور در مراسم تشييع جنازه آيت‌الله منتظری را داشتند.

مأموران وزارت اطلاعات و پليس امنيت، در ميدان انقلاب تهران اتوبوس حامل فعالان را متوقف کرده و از سرنشينان اتوبوس کارت شناسايی خواستند.

در همین حال خواهر احمد قابل در گفت‌وگو با رادیو فردا گفت، برادر وی نیز عصر روز يكشنبه در نزديكى نيشابور توسط نیروهای امنیتی بازداشت شده است.

احمد قابل كه از نوانديشان دينى منتقد نظام جمهوری اسلامی به شمار مى آيد، پيشتر نيز در سال ۱۳۸۲ خورشيدى با حكم دادگاه ويژه روحانيت بازداشت شد.

وى چندى پيش با انتشار نامه‌اى انتقادى خطاب به آيت‌الله خامنه‌اى رهبر جمهورى اسلامى، از «استبداد دينى و سوء تدبير وى در اداره كشور» به شدت انتقاد كرده بود.

بازداشت احمد قابل تنها چند هفته پس از آزادى برادرش هادى قابل صورت گرفته است كه بيش از ۴۰ ماه را در زندان سپرى كرده بود.

روز دوشنبه، پیکر آیت‌الله منتظری، مرجع شیعه در میان انبوه هواداران در قم تشییع و خاکسپاری شد و گزارش‌ها از شهر قم حاکی است که مهدی کروبی و میرحسین موسوی رهبران معترضان در میان انبوه تشییع‌کنندگان آیت‌الله منتظری حضور داشته‌اند.

گزارش‌های نیمه رسمی از محل برگزاری مراسم تشییع و خاکسپاری آیت‌الله منتظری حاکی از آن است که پس از پایان مراسم که بر اساس تخمین‌ها صدها هزار نفر در آن شرکت کرده‌اند، هزاران نفر از مردم در خیابان‌های اطراف حرم فاطمه معصومه، محل خاکسپاری، دست به راهپیمایی زدند و درگیری‌هایی هم بین تظاهرکنندگان و نیروهای دولتی گزارش شده است.
XS
SM
MD
LG