لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۲۹

تعرض لباس‌شخصی‌ها به دفاتر منتظری و صانعی در قم


ساعتی پس از ممانعت لباس‌شخصی‌ها از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری در مسجد اعظم قم در شامگاه دوشنبه، گروه‌هایی از لباس‌شخصی‌ها و «انصار حزب‌الله» با تجمع در مقابل دفاتر آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی به سر دادن شعارهایی علیه این دو مرجع تقلید حامی اصلاح‌طلبان پرداختند.

بر اساس گزارش‌های رسیده از قم، شماری از طلاب و لباس‌شخصی‌ها پس از تجمع در مسجد اعظم قم و ممانعت از برگزاری مراسم بزرگداشت آیت‌الله منتظری به سوی بیت وی حرکت کردند و، در اقدامی که با واکنش پلیس روبه‌رو نشد، پارچه‌های سیاه و عکس‌های آیت‌الله منتظری را پاره کردند و شیشه‌های بیرونی بیت این مرجع تقلید شیعه را شکستند.

این گروه در ادامه اقدامات خود تابلوی دفتر آیت‌الله منتظری و نیز تابلوی دفتر آیت‌الله صانعی را پایین کشیدند و به سر دادن شعارهایی علیه آیت‌الله صانعی پرداختند. دفتر آیت‌الله صانعی در قم در مجاورت دفتر آیت‌الله منتظری واقع است.



احمد منتظری، فرزند ارشد آیت‌الله منتظری، در این زمینه به رادیوفردا گفت که پس از آن که مجلس بزرگداشت آیت‌الله منتظری به دفتر وی منتقل شد، نیروی انتظامی به مردم اجازه ورود به این دفتر را نمی‌داد، اما پس از چندی با مذاکره با نیروی انتظامی مجلس ختمی در دفتر برگزار شد.

آقای منتظری اضافه کرد که در همین زمان انصار حزب‌الله به سمت دفتر حمله‌ور شدند که گرچه ابتدا با ممانعت نیروی انتظامی روبه‌رو شدند، اما پس از چندی موفق به حضور در مقابل دفتر شدند و اقدام به شکستن شیشه‌های دفتر آیت‌الله منتظری کردند.

گروه‌های مهاجم همچنین با بالا رفتن از دیوار خانه سعید منتظری، فرزند دیگر آیت‌الله منتظری که در مجاورت بیت وی قرار دارد، شیشه‌های منزل سعید منتظری را هم شکستند.

احمد منتظری حضور «باشکوه و میلیونی» مردم در مراسم تشییع آیت‌الله منتظری به رغم «تبلیغات مسموم ۲۰ سال اخیر» علیه وی را عامل اصلی عصبانیت و اقدامات این گروه در شامگاه دوشنبه ارزیابی کرد.

وی همچنین با اشاره به این که نیروی انتظامی اقدامی در جلوگیری از گروه مهاجم انجام نداد، از نحوه برخورد نیروی انتظامی انتقاد کرد.

احمد منتظری همچنین موضوع حمله لباس‌شخصی‌ها به دفتر آیت‌الله صانعی را تأیید کرد و گفت که متأسفانه مهاجمان تابلوی دفتر این مرجع تقلید شیعه را پایین کشیده‌اند.

وی دلیل احتمالی این برخورد را اقامت میرحسین موسوی و مهدی کروبی در شب قبل از مراسم تشییع در بیت آیت‌الله صانعی عنوان کرد.

از هویت گروه‌های تعرض‌کننده به دفاتر آیت‌الله منتظری و آیت‌الله صانعی اطلاعی در دست نیست، اما سایت آینده، از پایگاه‌های خبری منتقد دولت، نوشته است که برخی شایعات از «چراغ سبز یكی از مسئولان ارشد قم» به این گروه برای برخورد با بیت آیت‌الله منتظری پس از خاك‌سپاری جنازه حكایت دارد.

آینده به هویت این مقام ارشد قم اشاره‌ای نکرده است.

در همین حال استانداری قم اعلام کرده است که مراسم تشییع آیت‌الله منتظری «بدون درگیری و در کمال آرامش» برگزار شد و در این مراسم حتی یک نفر هم دستگیر نشد.

دفتر آیت‌الله منتظری مراسمی در روز سوم و شب هفت برگزار نمی‌کند

فرزند آیت‌الله منتظری همچنین به رادیوفردا گفت که برای احتراز از درگیری‌های احتمالی و صدمه خوردن مردم «اعلام کرده‌ایم که مراسم سوم و شب هفت برگزار نخواهیم کرد، ولی اگر در شهرستان‌ها گروه‌هایی موفق به برگزاری مراسم شدند در آن شرکت خواهیم کرد».

پیشتر در شامگاه روز دوشنبه احمد منتظری به رادیوفردا گفته بود که مراسم بزرگداشت این مرجع شیعه به دلیل حضور «گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها» و «اشغال مسجد» توسط آنها بر هم خورده و این افراد «نگذاشته‌اند که [مراسم] برگزار شود».

آقای منتظری در این گفت‌وگو اشاره کرده بود که «گروهی بزرگ از لباس‌شخصی‌ها که عکس رهبر جمهوری اسلامی را به دست داشتند» با شعار «این همه لشکر آمده، به عشق رهبر آمده» مجلس ترحیم آیت‌الله منتظری را بر هم زده‌اند.

وی در مصاحبه خود ضمن اشاره به این که بین گروه هواداران آیت‌الله منتظری و جنبش سبز و این گروه از لباس‌شخصی‌ها درگیری‌هایی پیش آمده و «تعدادی هم مجروح شدند» گفته بود که از این پس «شاید تصمیم بگیریم که مراسمی نباشد که مردم هم صدمه نبینند».

آیت‌الله منتظری، مرجع شیعه و از منتقدان سرسخت سیاست‌های جمهوری اسلامی، بامداد روز یک‌شنبه در ۸۷ سالگی درگذشت و به دنبال درگذشت وی «صدها هزار نفر» از هواداران و مقلدان او «از سراسر کشور» با حضور در قم در مراسم تشییع و خاک‌سپاری او شرکت کردند.
XS
SM
MD
LG