لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۴

عزم رهبر دموکرا‌ت‌های سنای آمریکا برای تحریم صادرات بنزین به ایران


سناتور هری رید، رهبر جناح اکثریت در سنا (وسط) و سناتور کریستوفر داد رئیس کمیته بانکداری سنا(چپ)
سناتور هری رید، رهبر جناح اکثریت در سنا (وسط) و سناتور کریستوفر داد رئیس کمیته بانکداری سنا(چپ)
هری رید، رهبر جناح اکثریت در سنای آمریکا، از عزم خود برای تصویب قانونی خبرداد که باراک اوباما با تکیه به آن می‌تواند شرکت‌های صادرکننده بنزین به ایران را تحریم کند.

هری رید، سناتور دموکرات، روز پنج‌شنبه گفت: «مایلم همه بدانند که خود را ملزم می‌دانم که این طرح پس از این که در ماه ژانویه (از تعطیلات) برگشتیم، به رای گذاشته شود.»

آمریکا افزون بر تحریم‌های اعمال شده از سوی شورای امنیت، به طور یک‌جانبه فعالیت‌های مالی و تجاری جمهوری اسلامی را مورد تحریم قرار داده است تا از این رهگذر ایران را به ترک غنی‌سازی اورانیوم وادارد.

با وجود تصویب سه‌ قطعنامه تحریمی در شورای امنیت سازمان ملل و تحریم‌های مضاعف دیگر، ایران تاکنون از توقف غنی‌سازی اورانیوم دست نکشیده است؛ دولت‌های غربی ایران را متهم می‌کنند که در پس برنامه اعلام شده هسته‌ای خود اهداف نظامی را دنبال می‌کند؛ اتهامی که تهران آن را همواره مردود دانسته است.

کریستوفر داد، رئیس کمیته بانکداری سنای آمریکا، که خود یکی از پشتیبانان طرح تحریم صادرات بنزین به ایران است، با تمجید از تعهد سناتور هری رید گفت: «هدف اصلی من از این طرح این است که جلو ساخت جنگ‌افزار هسته‌ای از سوی ایران گرفته شود.»

این طرح که در ماه اکتبر در کمیته بانکداری سنا از تصویب گذشت، افزون بر تحریم صادرات بنزین به ایران، شرکت‌های خارجی را نیز که بیش از ۲۰ میلیون دلار در صنعت انرژی ایران سرمایه‌گذاری کنند مشمول مجازات قرار می‌دهد.

ایران با آن که از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت دنیاست به لحاظ تامین بنزین به‌شدت به واردات این محصول وابسته است و نزدیک به ۴۰ درصد نیاز خود را از خارج تامین می‌کند.

ایران بیشتر بنزین خود را از شرکت‌هایی چون شرکت‌ سوئیسی ویتول، شرکت سوئیسی- هلندی ترافیگورا، شرکت توتال فرانسه، شرکت سوئیسی گلنکور و شرکت بریتیش پترولیوم تامین می‌کند.

در پانزدهم ماه دسامبر سال ۲۰۰۹ میلادی، مجلس نمایندگان آمریکا هم قانون پیشنهادی خود را برای وضع تحریم‌های بیشتر علیه ایران به تصویب رساند.

محمود احمدی‌نژاد در مردادماه امسال گفته بود اگر ایران با تحریم بنزین روبه‌رو شود، می‌تواند ظرف یک هفته همه بنزین خود را در داخل کشور تولید کند.
XS
SM
MD
LG