لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۰۹

اتحاديه اروپا و بريتانيا سركوب معترضان در ايران را محكوم كردند


در درگيرى‌هاى روز عاشورا كه به دنبال برگزارى تظاهرات مسالمت‌آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى آغاز شد نيروهاى امنيتى و ضد شورش به شدت مخالفان دولت را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
در درگيرى‌هاى روز عاشورا كه به دنبال برگزارى تظاهرات مسالمت‌آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى آغاز شد نيروهاى امنيتى و ضد شورش به شدت مخالفان دولت را مورد ضرب و شتم قرار دادند.
اتحاديه اروپا و بريتانيا روز دوشنبه با انتشار اطلاعيه‌هاى جداگانه‌اى سركوب تظاهرات معترضان در ايران و استفاده وسيع از خشونت را محكوم كرده و خواستار احترام به حقوق آنها شدند و روسيه نيز خواستار خويشتندارى و اجتناب از تشديد درگيرى‌ها در ايران شد.

در بيانيه اتحاديه اروپا كه از سوى سوئد، رياست دوره‌اى آن، صادر شده، آمده است كه اين اتحاديه «استفاده از خشونت عليه معترضانى كه در پى دستيابى به خواسته خود مبنى بر آزادى بيان و حق تجمع مسالمت‌آميز هستند را محكوم مى‌كند.»

به گفته اين اتحاديه، «آزادى بيان و حق برگزارى اجتماعات مسالمت‌آميز از جمله حقوق جهانى محسوب مى‌شوند كه بايد مورد احترام دولت ها قرار گيرند. به‌كارگيرى زور و بازداشت خودسرانه تظاهركنندگان به نقض اين حقوق اساسى دامن می‌زند.»

همچنين ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، با واکنش به وقايع روز عاشورا در ايران، از آنچه «شجاعت عظيم» هواداران جنبش اعتراضى در اين كشور خوانده است، ستايش كرد.

آقاى ميليبند اقدام نيروهاى امنيتى در سركوب تظاهركنندگان ايرانى را «آزار دهنده» توصيف كرده و گفته است: «مرگ دردناک معترضان در ايران بار ديگر نشان مى‌دهد كه رژيم ايران چگونه با اعتراض‌ها برخورد مى‌كند.»

وزير امور خارجه بريتانيا از مقام‌هاى جمهورى اسلامى ايران خواست تا به حقوق شهروندان خود احترام بگذارد؛ حقوقى كه به گفته وى، دولت ايران متعهد به اجرای آن است.

از سوى ديگر، روسيه از آخرين تحولات داخلى ايران ابراز نگرانى كرد و خواستار «خويشتندارى» براى اجتناب از تشديد خشونت‌ها در اين كشور شد.

وزارت امور خارجه روسيه در بيانيه‌اى تأكيد كرد: «ما از وقايعى كه در روزهاى اخير در ايران رخ داده است نگران هستيم.»

اين بيانيه مى‌افزايد: «از ديدگاه ما، مسئله اصلى اين است كه در چنين شرايطى بايد خويشتندارى به خرج داد و بر اساس قانون در جستجوى مصالحه بود و اينكه تلاش‌هاى سياسى براى اجتناب از تشديد برخوردهاى داخلى در دستور كار قرار گيرد.»

در درگيرى‌هاى روز عاشورا كه به دنبال برگزارى تظاهرات مسالمت‌آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهورى آغاز شد، نيروهاى امنيتى و ضد شورش به شدت مخالفان دولت را مورد ضرب و شتم قرار داده و در تيراندازى هاى ماموران امنیتی به سوى آنها، حداقل پنج نفر در تهران كشته شدند.

گزارش‌ها حاکی است که چهار نفر دیگر در نا آرامی روز یکشنبه در تبریز کشته شده‌اند. فرماندهان نیروی انتظامی جمهوری اسلامی دخالت این نیرو در کشتن معترضان را انکار کرده‌اند.

خبرگزارى‌ها و رسانه‌هاى بين‌المللى حوادث روز عاشورا در ايران را يكى از خونين‌ترين رخدادهاى ايران پس از برگزارى انتخابات دهم رياست جمهورى در ۲۲ خرداد ارزيابى كرده‌اند.

شدت خشونت نيروهاى انتظامى و لباس شخصى‌ واكنش‌هاى بين‌المللى را به دنبال داشت و علاوه بر اتحاديه اروپا و بريتانيا، كشورهاى آمريكا، آلمان و فرانسه نيز اقدامات پليس ايران را به شدت محكوم كرده‌اند.
XS
SM
MD
LG