لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۹:۰۶

متکی: به دنبال کاهش روابط با کشورهای مداخله‌گر هستیم


منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر امور خارجه ایران
منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، روز چهارشنبه اعلام کرد که وزارتخانه متبوعش در حال بررسی موضوع «کاهش سطح روابط با کشورهای مداخله‌گر» است.

به نظر می‌رسد این گفته آقای متکی واکنشی باشد به انتقاد یک نماینده مجلس که در جلسه علنی صبح چهارشنبه مجلس شورای اسلامی با گله از وزارت امور خارجه ایران اشاره کرد که موضوع قطع رابطه کامل با دولت بریتانیا اصلا در دستور کار محمود احمدی‌نژاد نیست.

کاظم جلالی که سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز هست اعلام کرد که سخنگوی وزارت خارجه ایران در دیدار خود با اعضای این کمیسیون گفته است که «اصلا موضوع کاهش روابط با انگلیس در دستور کار وزارت خارجه نیست».

با این حال گرچه برخی از نمایندگان مجلس ایران از «قطع رابطه کامل» با دولت بریتانیا حرف می‌زنند، به گزارش خبرگزاری کار ایران، ایلنا، منوچهر متکی گفته است که «دستگاه دیپلماتیک» ایران تنها «بحث کاهش روابط اقتصادی با این کشورها را در دست بررسی دارد».

روز چهارشنبه، در پی تذکر رئیس کمیسیون امنیت ملی مجلس، طرح یک فوریتی الزام دولت جمهوری اسلامی برای قطع رابطه کامل با بریتانیا برای بررسی به این کمیسیون ارجاع داده و «عملا از دستور کار مجلس خارج شد». علاء‌الدین بروجردی، رئیس کمیسیون، این طرح را «شتاب‌زده» خوانده بود.

وزیر خارجه ایران که در نشستی مطبوعاتی با همتای عمانی خود سخن می‌گفت همچنین وعده داده است که «هر زمان به جمع‌بندی کاهش روابط دست پیدا کنیم، بر اجرای آن تردید نخواهیم کرد و آن را عملیاتی می‌کنیم».

کاظم جلالی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی مجلس، در واکنشی منفی به سخنان سخنگوی وزارت خارجه جمهوری اسلامی در مورد عدم کاهش روابط با بریتانیا گفته بود: «این که برخی مسئولان صرفا در قالب کلماتی سیاسی از محدود کردن روابط با دولت انگلیس صحبت می‌کنند چه اثری دارد.»

منوچهر متکی همچنین به کشورهایی که «در امور داخلی ایران دخالت کردند» هشدار داد که «اظهارات آنها بر مناسبات‌شان با ما تاثیرگذار خواهد بود».

پس از انتقاد وزیر امور خارجه بریتانیا از خشونت نیروهای امنیتی جمهوری اسلامی نسبت به مخالفان دولت در ایران و کشته شدن هشت تن در درگیری‌های روز عاشورای تهران، منوچهر متکی بریتانیا را تهدید کرد که ایران با «تودهنی» به این کشور پاسخ خواهد داد.

جمهوری اسلامی همواره کشورهای غربی و در راس آنها ایالات متحده را هر زمان که درباره مسائلی چون حقوق بشر در ایران اظهار نظر می‌کنند به دخالت در امور داخلی خود متهم کرده است.

این واکنش حکومت ایران از زمان آغاز اعتراضات به نتیجه انتخابات ریاست جمهوری و به دنبال آن بازداشت و مرگ عده‌ای از مخالفان و معترضان دوچندان شده و مقامات جمهوری اسلامی کشورهای غربی و پیش از همه بریتانیا و آمریکا را به دامن زدن به این اعتراضات و تلاش برای براندازی حکومت در ایران متهم کرده‌اند.
XS
SM
MD
LG