لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۲۴

هیلاری کلينتون: ایران راهی جز تحریم های بیشتر باقی نگذاشته است


هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، روز پنجشنبه گفته است که رويکرد هسته ای ايران، راهی به جز اعمال فشارهای بيشتر بر این کشور برای قدرت‌های جهانی باقی نمی‌گذارد.

خانم کلينتون که در جريان کنفرانس افغانستان در لندن با خبرنگاران صحبت می کرد، افزود: «ايران با تداوم تهديد، نقض هنجارهای هسته‌ای بين‌المللی را تشديد کرده است.»

وزير امور خارجه آمريکا اضافه کرده است: «رويکرد ايران برای ما راهی جز همکاری با شرکای بين المللی برای فشار بيشتر بر اين کشور باقی نمی گذارد تا از طريق اين کشور وادار شود سياست رد تلاش های ديپلماتیک را مورد بازنگری قرار دهد.»

خانم کلينتون اين اظهارات را پس از مذاکرات خود با ديويد ميليبند، وزير امور خارجه بريتانيا، برنارد کوشنر، وزير امور خارجه فرانسه، گوئيدو وستروله ، وزير خارجه آلمان و فرانکو فرانتينی، وزير خارجه ايتاليا، بيان کرد.

در همين زمينه، يک مقام آمريکايی گفته است: در مذاکرات روز پنجشنبه درباره گام های احتمالی در قبال ايران در چارچوب اقدامات شورای امنیت سازمان ملل متحد گفت وگو شد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، هيلاری کلينتون روز پنجشنبه همچنين در خصوص برنامه هسته ای ايران با يانگ جيچی، ‌وزير خارجه چين، گفت و گو کرده است.

آمريکا، بريتانيا، فرانسه، روسيه، چين به همراه آلمان، کشورهای گروه ۱+۵، می کوشند تا از طريق مذاکره ايران را ترغيب کنند تا فعاليت های مربوط به غنی سازی اورانیوم را متوقف کند.

آژانس بين المللی انرژی اتمی سال گذشته ميلادی به ايران پيشنهاد کرده بود تا اورانيوم غنی شده با عيار پايين خود را با صدور به روسيه و فرانسه، به ميله های سوختی مورد نياز راکتور تحقيقاتی تهران تبديل کند.

ايران هر چند در آغاز از اين پيشنهاد استقبال کرد، اما در نهايت با رد اين در خواست پيشنهاد تازه ای را مطرح کرد. ايران اعلام کرده که فقط حاضر است اورانيوم غنی شده خود را به طور همزمان در خاک خود با ميله های سوختی مبادله کند.

در همين زمينه، سرگئی لاوروف، وزير امور خارجه روسيه، روز چهارشنبه با بيان اين که از واکنش ايران در زمينه مبادله اورانيوم غنی‌شده با سوخت هسته‌ای «دلسرد» شده است، گفت: نمی‌توان برای حل مسئله هسته‌ای ايران «تا ابد» منتظر ماند.

آقای لاوروف پس از ديدار با هيلاری کلينتون، همتای آمريکايی خود، در سخنانی در باره تلاش‌ها برای حل مسئله هسته‌ای ايران اظهار داشت: «روشن است که نمی‌توان تا ابد صبر کرد.»

کشورهای غربی نگران برنامه هسته ای ايران هستند و جمهوری اسلامی را متهم می کنند که در صدد دستيابی به تکنولوژی لازم برای ساخت سلاح هسته ای است. ايران اين اتهام را رد می کند.
XS
SM
MD
LG