لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۴۸

احمد جنتى: دو نفر را اعدام کردید، دستتان درد نکند


احمد جنتی: «دستتان درد نکند که دو نفر را اعدام کردید».
احمد جنتی: «دستتان درد نکند که دو نفر را اعدام کردید».
دبیر شوراى نگهبان و امام جمعه موقت تهران از رییس قوه قضاییه به دلیل اعدام دو تن از بازداشت‌شدگان «رویدادهاى پس از انتخابات» در ایران تشکر کرده و خواستار اعدام‌هاى بیشتر شده است.

به گزارش خبرگزارى‌هاى ایران، احمد جنتى در خطبه‌هاى نماز جمعه این هفته تهران با اشاره به اعدام دو تن از «متهمان» حوادث پس از انتخابات خطاب به صادق لاریجانى، رییس قوه قضاییه گفت: « بیایید براى رضاى خدا همین طور که دو نفر را صریح اعدام کردید، دست شما درد نکند، مردانه بایستید».

امام جمعه موقت تهران همچنین با بیان این که «جاى رافت نیست»، خواستار برخورد شدیدتر قوه قضاییه با «آشوبگران» شده و گفته است: « ۱۸ تیر ضعف نشان دادیم، باید پرسید دستگاه قضایى چند نفر را اعدام کرد که عاشورا به وجود آمد، مى‌گویم اگر ضعف نشان دهید آینده بدترى در انتظار شماست».

این سخنان در حالى بیان مى‌شود که خبر اعدام آرش رحمانى‌پور و محمدرضا على‌زمانى دو نفر از محاکمه‌شدگان رویدادهاى پس از انتخابات در ایران اعتراض‌هاى گسترده سازمان‌هاى هوادار حقوق بشر در سراسر جهان را در پى داشته است.

صبح روز پنج‌شنبه دادستانى تهران با اعلام خبر اعدام این دو نفر اعلام کرده بود، در مجموع ۱۱ نفر از بازداشت‌شدگان اعتراضات ماه‌هاى اخیر در ایران به اعدام محکوم شده‌اند.

هر چند دادستانى تهران اسامى سایر افراد محکوم به اعدام را اعلام نکرده است، اما در اطلاعیه دادستانى در این باره آمده است: «در پى اغتشاشات و اقدامات ضدانقلابى و ساختارشکنانه ماه‌هاى اخیر به‌خصوص در روز عاشورا، شعب دادگاه‌هاى انقلاب اسلامى تهران به اتهامات تعدادى از متهمان رسیدگى و ۱۱ نفر را به اعدام محکوم کرده‌اند».

دادستانى تهران در اطلاعیه خود همچنین با اشاره به این که «احکام ۹ نفر دیگر از محکومان اغتشاشات ماه‌هاى اخیر نیز در مرحله تجدیدنظرخواهى است»، اعلام کرده است، «در صورت قطعیت احکام صادره طبق مقررات نسبت به اجراى حکم اقدام خواهد شد».

در حالى که دادستان تهران از محاکمه شمارى از بازداشت‌شدگان روز عاشورا در روز شنبه خبر داده است، بیل برتن، معاون مطبوعاتى کاخ سفید، اعدام زندانیان سیاسى در ایران را به شدت محکوم کرده است.

وى در این باره گفته است: « ما این اعدام ها را مرحله تازه اى از حضیض جمهورى اسلامى در سرکوب بیرحمانه مخالفان صلح‌جو تلقى مى کنیم. کشتار و به قتل رساندن زندانیان سیاسى که در پى حقوق جهانشمول خود هستند، هیچگونه احترام و مشروعیتى براى جمهورى اسلامى به همراه نخواهد داشت».
XS
SM
MD
LG