لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۱۱

لاوروف: ایران همکاری نکند، تشدید تحریم ها بررسی می شود


سرگئی لاوروف(چپ) روز جمعه در برلین با گیدو وستروله، همتای آلمانی خود دیدار کرد.
سرگئی لاوروف(چپ) روز جمعه در برلین با گیدو وستروله، همتای آلمانی خود دیدار کرد.
وزیر امور خارجه روسیه با ابراز امیدواری نسبت به یافتن راه حلی دپپلماتیک برای مساله هسته‌ای ایران گفته است، چنانچه ایران رویکردی «سازنده» را دنبال نکند، ممکن است، بحث تشدید تحریم‌ها علیه این کشور در شورای امنیت سازمان ملل مطرح شود.

به گزارش خبرگزاری رویترز سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه روز جمعه پس از دیدار با همتای آلمانی خود در برلین در یک کنفرانس خبری اظهار داشت، چنانچه جمهوری اسلامی ایران رفتاری سازنده در مورد برنامه هسته‌ای خود نداشته باشد، اعضای شورای امنیت سازمان ملل متحد ممکن است، این موضوع را در دستور کار خود قرار دهند.

وی با اشاره به آمادگی کشورش برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران اظهار داشت: « در شرایط خاص چنانچه ما با واکنش سازنده‌ای از جانب ایران روبرو نشویم، آنگاه احتمالاً باید در شورای امنیت سازمان ملل موضوع را مورد بررسی قرار دهیم».

پیشتر گیدو وستروله، وزیر امور خارجه آلمان نیز جمهوری اسلامی ایران را به تلاش برای وقت‌کشی و فریب دادن جهانیان در ارتباط با برنامه هسته‌ای‌اش متهم کرده بود.

کشورهای غربی و به ویژه ایالات متحده آمریکا بر این باور هستند که ایران در پوشش یک برنامه هسته‌ای غیرنطامی به دنبال ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای است.

شورای امنیت سازمان ملل متحد تاکنون با صدور سه قطنامه، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرده و از جمهوری اسلامی خواسته است، به فعالیت‌های اتمی حساس خود که قابلیت کاربرد در برنامه ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را نیز دارد، پایان دهد.

جمهوری اسلامی ایران با سرباز زدن از پذیرش این درخواست‌ها می‌گوید، برنامه اتمی‌اش صرفاً اهداف غیر نظامی را دنبال می‌کند.

از سوی دیگر سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه در بخش دیگری از سخنان خود در برلین با اعلام این که قصد دارد در حاشیه کنفرانس امنیتی مونیخ با منوچهر متکی دیدار کند، اظهار داشت، در این دیدار مراتب نگرانی جامعه جهانی در باره برنامه اتمی ایران را به همتای ایرانی متذکر خواهد شد.

وی افزود: « من تلاش خواهم کرد، دیدگاه گروه پنج بعلاوه یک را در خصوص لزوم پاسخگویی ایران به پیشنهاد آژانس‌ بین‌المللی انرژی اتمی و نیز اهمیت متقاعد ساختن ما نسبت به ماهیت صلح آمیز برنامه هسته‌ای ایران برای وی روشن سازم».

وزیر امور خارجه روسیه با اشاره تلویحی به اظهار آمادگی محمود احمدی‌نژاد برای مبادله سوخت هسته‌ای گفت: «هم اکنون یک فرصت واقعی برای دستیابی به توافق در زمینه جزئیات عملی وجود دارد».

به گفته آقای لاوروف در صورت دستیابی به توافق بر سر پیشنهاد مبادله اورانیوم غنی ‌شده ایران با سوخت هسته‌ای رآکتور تحقیقاتی تهران، جو کنونی در روابط میان جمهوری اسلامی ایران و شش قدرت جهانی تغییر خواهد کرد.

در اکتبر سال گذشته میلادی آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران پیشنهاد کرده بود، بخش عمده‌ای از اورانیوم کمتر غنی‌شده خود را برای تبدیل به میله‌های سوخت به روسیه و فرانسه ارسال کند.

ایران تاکنون این پیشنهاد را نپذیرفته است و از این رو ایالات متحده و سایر کشورهای غربی از تصمیم خود برای تشدید تحریم‌ها علیه ایران خبر داده‌اند.

در این میان وزیر امور خارجه چین، که روز جمعه در کنفرانس امنیتی مونیخ سنخن می‌گفت، با اشاره به اظهارات تازه محمود احمدی‌نژاد اظهار داشته است، مساله هسته‌ای ایران در «مرحله سرنوشت‌سازی» قرار گرفته است.

چین که روابط گسترده‌ای با ایران دارد، با تشدید تحریم‌ها علیه ایران مخالفت کرده است.
XS
SM
MD
LG