لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۰:۱۲

ابراز تردید امریکا درباره ادعای غنی‌سازی ۲۰ درصدی توسط ایران


رابرت گیبس؛ سخنگوی کاخ سفید
رابرت گیبس؛ سخنگوی کاخ سفید
کاخ سفید در واکنش به سخنان روز پنجشنبه محمود احمدی‌نژاد در مورد تولید اولین محموله اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی می‌گوید که برای ایالات متحده قابل باور نیست که ایران از قابلیت غنی‌سازی اورانیوم در این سطح برخوردار باشد.

محمود احمدی‌نژاد روز پنجشنبه همزمان با سی و یکمین سالگرد انقلاب سال ۱۳۵۷ در میدان آزادی تهران از اتمام تولید نخستین محموله اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی ایران خبر داد و بدون اشاره به میزان این محموله اضافه کرد که ایران «در آینده نزدیک» این میزان اورانیوم غنی‌شده خود را سه برابر خواهد کرد.

رئیس دولت دهم همچنین مدعی شد که «همین الان در [نیروگاه] نطنز ما قابلیت غنی‌سازی اورانیوم به سطحی بسیار بالاتر را داریم».

این اظهارات با واکنش ایالات متحده روبه‌رو شده و رابرت گیبس، سخنگوی کاخ سفید با رد ادعای ایران گفته است که اظهارات پی در پی رهبران ایران در این زمینه سیاسی است و نه واقعی.

وی تأکید کرد که صادقانه بگویم بسیاری از آنچه احمدی‌نژاد می‌گوید که تولید کرده‌اند غیر واقعی است.

براون: گزینه‌های پیش روی ایران روشن است

گوردون براون نخست‌وزیر بریتانیا هم روز پنجشنبه به شبکه تلویزیونی بی بی سی گفته است که شرایط جهانی به گونه ای است که شکیبایی [در قبال برنامه هسته‌ای ایران] پایان ناپذیر نیست و جهانیان شاهد تحریم‌های ویژه‌ای خواهند بود که ما برای ایران برنامه‌ریزی می‌کنیم».

آقای براون همچنین در سخنانی مشابه در جمع رهبران اروپا در بروکسل گفت که شکیبایی غرب در قبال ایران و برنامه اتمی‌اش تا ابد دوام نخواهد داشت.

نخست وزیر بریتانیا گفت که «گزینه‌های پیش روی ایران روشن است. ایران می‌تواند به دنبال برنامه هسته‌ای صلح آمیز باشد و به حقوق بشر اخترام بگذارد تا اعتماد و احترام جامعه جهانی را به دست آورد؛ یا می‌تواند به برنامه تولید جنگ‌افزار اتمی و زیر پا گذاشتن حقوق بشر بپردازد و خود را منزوی کند».

تولید اولین محموله در کمتر از دو روز

گفته‌های محمود احمدی نژاد در مورد تولید اولین محموله اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در حالی است که ایران از روز سه‌شنبه و به دنبال عدم حصول توافق در مورد تأمین سوخت رآکتور تحقیقاتی تهران، تولید اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی را در نطنز آغاز کرد.

یک روز پس از آن علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، به خبرنگاران گفت که فرآیند غنی‌سازی ۲۰ درصدی به خوبی و پیش می‌رود و ایران در حال حاضر توان تولید سه تا پنج کیلوگرم اورانیوم غنی‌شده ۲۰ درصدی در ماه را دارد که بیشتر از میزان مصرف رآکتور تحقیقاتی تهران است.

بحث تولید اورانیوم مورد نیاز برای سوخت رآکتور تهران از آنجا آغاز شد که ایران با پیشنهاد وین برای مبادله سوخت موافقت نکرد و شرایط دیگری را به جز آن چه به شکل اولیه در توافقنامه وین با آن موافقت کرده بود، مطرح کرد.

بر اساس توافقنامه وین، ایران قرار بود ۷۵ درصد از ذخیره اورانیوم ۳.۵ درصدی خود را به روسیه ارسال کند تا پس از پالایش و غنی‌سازی بیشتر در این کشور، توسط فرانسه به میله‌های سوخت تبدیل شود. این مبادله قرار بود با نظارت ایالات متحده و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی انجام شود.

با این حال ایران در شرایط تازه‌ای که برای این مبادله مطرح کرد، خواستار تغییراتی در حجم اورانیوم ارسالی، مکان مبادله و زمان تحویل سوخت هسته‌ای شد که این شرایط از سوی غرب غیرقابل قبول خوانده شد.

آقای صالحی خود پیش از این که محمود احمدی‌نژاد خواستار آغاز تولید ۲۰ درصدی در داخل کشور شود، اعلام کرده بود که از نظر سازمان انرژی اتمی ایران اولویت با تأمین سوخت از خارج از کشور است و «قبلاً به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کرده بودیم که نصب و چیدمان سانتریفیوژهای ما به گونه‌ای است که بیش از ۵ درصد غنی‌سازی نمی‌کنیم».

غنی‌سازی که کاربردی دوگانه در مصارف نظامی و غیرنظامی دارد، از مدت‌ها پیش اصلی‌ترین موضوع مناقشه ایران و غرب بوده است.

کشورهای غربی ایران را متهم می‌کنند که در پوشش برنامه اتمی خود، ساخت جنگ‌افزارهای هسته‌ای را در دستور کار دارد، اما ایران همواره با رد این اتهام بر صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای خود تأکید کرده و هدف از این برنامه را تولید برق اعلام می‌کند.
XS
SM
MD
LG