لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۴۶

هشدار ایران به شرکت‌های هواپیمایی خارجی درباره نام خلیج فارس


وزیر راه ایران به شرکت‌هاى هواپیمایى خارجى هشدار داده است که چنانچه از نام‌هاى دیگرى به جز خلیج فارس در نمایشگر هواپیماهاى خود استفاده کنند، از پرواز به ایران منع خواهند شد.

به گزارش خبرگزارى «مهر»، حمید بهبهانى، وزیر راه و ترابرى ایران روز یکشنبه به شرکت‌هاى هواپیمایى کشورهاى جنوب خلیج فارس هشدار داده است، از به کار بردن واژه‌هاى دیگر به جاى خلیج فارس در نمایشگر هواپیماهای خود پرهیز کنند.

وى در این باره گفته است: «به شرکت‌هاى هواپیمایى کشورهاى جنوب خلیج فارس که به ایران سفر مى‌کنند هشدار داده مى‌شود، نام خلیج فارس را باید بر روى نمایشگرهاى خود نمایش دهند، در غیر این صورت مرتبه نخست یک ماه از ورود آن هواپیما به حریم هوایى ایران جلوگیرى مى‌شود و در صورت تکرار، هواپیما در ایران زمین گیر و مجوز پرواز به خاک ایران لغو مى‌شود.»

این سخنان پس از آن بیان مى‌شود که رسانه‌هاى خبرى ایران اعلام کردند، جمعه شب در یکى از پروازهاى هواپیمایى کیش‌ایر از تهران به مقصد جزیره کیش، سر میهماندار خارجى این پرواز از نام رایج در برخى از کشورهاى عربى براى خلیج فارس استفاده کرده بود که این امر «اعتراض شدید مسافران» را به دنبال داشته است.

به دنبال این رویداد که بازتاب گسترده‌اى در رسانه‌ها و خبرگزارى‌هاى ایرانى داشته است، وزیر راه و ترابرى جمهورى اسلامى خواستار اخراج خدمه خارجى هواپیماهاى شرکت هواپیمایى کیش‌ایر شده است.

حمید بهبهانى در این باره گفته است: «مسئولان کیش‌ایر به طور رسمى توبیخ شوند و از مردم شریف ایران در جراید عذرخواهى کنند که چرا نمایشگر هواپیما را قبل از استفاده کنترل نکرده‌اند و یا به خدمه آموزش لازم را نداده‌اند.»

از سوى دیگرى رضا جعفرزاده، سخنگوى سازمان هواپیمایى کشورى نیز با بیان این که هواپیمایى کیش براى اجراى دستورات وزیر راه در این باره ۲۰ ساعت فرصت دارد، اعلام کرد، هواپیماى بوئینگ متعلق به این شرکت که به تازگى وارد ناوگان هوایى آن شده است، تا اطلاع ثانوى اجازه پرواز ندارد.

در حالى که بر اساس اسناد تاریخى موجود نام آبراه میان ایران و همسایگان جنوبى این کشور خلیج فارس است، برخى از کشورهاى عربی از واژه‌ «خلیج عربى» یا «خلیج» براى این آبراه استفاده مى‌کنند.

حساسیت ایرانى‌ها به استفاده از نام خلیج فارس به اندازه ای است که چندى پیش به دلیل اصرار ایران براى درج نام خلیج فارس روى مدال‌ بازى‌هاى کشورهاى اسلامى و مخالفت نمایندگان برخى از کشورهاى عربى با این تصمیم، برگزارى این رقابت‌ها که قرار بود با میزبانى تهران انجام شود، لغو شد.

همچنین پیشتر نیز ایرانیان در سراسر جهان نسبت به استفاده موسسه آمریکایى «نشنال جئوگرافیک» از واژه «خلیج عربی» در اطلس جدید خود به صورت گسترده اعتراض و با طراحى یک بمب گوگلى، این موسسه را وادار به عقب‌نشینى و حذف این عبارت کردند.
XS
SM
MD
LG