لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۱:۵۱

بستگان قربانیان بمب‌گذاری ساختمان بنیاد علوی در نیویورک را می‌خواهند


یکی از املاک متعلق به ایران در کارمایکل کالیفرنیا که دادستان‌های فدرال آمریکا به دنبال مصادره آن هستند.
یکی از املاک متعلق به ایران در کارمایکل کالیفرنیا که دادستان‌های فدرال آمریکا به دنبال مصادره آن هستند.
خانواده‌های سربازان آمریکایی کشته شده در بمب‌گذاری سال ۱۹۸۳ لبنان روز دوشنبه در دادگاهی در آمریکا به عنوان خسارت خواستار مالکیت ساختمان ۳۶ طبقه واقع در نیویورک متعلق به بنیاد علوی ایران شدند.

دادستان‌های فدرال آمريکا اواخر آبان‌ماه گذشته در شکوائيه‌ای به دادگاه دو موسسه ایرانی «بنياد علوی» و «شرکت آسا» را متهم به انتقال غيرقانونی پول به ايران کرده و خواستار مصادره اموال آنها به ارزش بیش از ۵۰۰ میلیون دلار شدند.

اموال بنياد علوی شامل حساب‌های بانکی، چند مسجد و مدرسه در نيويورک، مری‌لند، کاليفرنيا و هیوستن، بيش از ۱۰۰ هکتار زمین در ويرجينيا و يک آسمان‌خراش ۳۶ طبقه در شهر نيويورک است.

حال، به گزارش خبرگزاری رویترز، بستگان سربازان آمریکایی کشته شده در لبنان که سه سال پیش دادگاهی در آمریکا خسارتی بیش از دو و نیم میلیارد دلار برای آنها تعیین کرد برای جبران این خسارت مالکیت این آسمان‌خراش ۳۶ طبقه بنیاد علوی واقع در پلاک ۶۵۰ خیابان پنجم نیویورک را خواستار شده‌اند.

گروه شبه‌نظامی حزب‌الله لبنان که تحت حمایت آشکار جمهوری اسلامی است متهم است که در اکتبر سال ۱۹۸۳ دست به بمب‌گذاری قرارگاه نیروی دریایی آمریکا در بیروت زده است که منجر به کشته شدن ۲۴۱ سرباز آمریکایی شد.

به دنبال این حادثه، یک دادگاه ایالات متحده در سال ۲۰۰۷ دولت جمهوری اسلامی را به دلیل حمایت مالی و لجستیکی از گروه حزب‌الله در این اقدام تروریستی شریک جرم شناخت.

از سوی دیگر خبرگزاری آسوشیتدپرس نیز می‌گوید وکلای خانواده‌های قربانیان حادثه یازدهم سپتامبر نیز «به دلیل حمایت جمهوری اسلامی از تروریسم» به دنبال آن هستند که دولت ایران را به پرداخت غرامت وادار کنند.

بنياد علوی در دهه ۱۹۷۰ توسط دولت شاه و تحت عنوان بنياد پهلوی ايجاد شد، اما پس از انقلاب سال ۱۳۵۷ نام آن به بنیاد علوی تغيير يافت و به یکی از زیرمجموعه‌های بنیاد مستضعفان تبدیل شد.

«در سال ۲۰۰۹، دو برابر اموال ایران در آمریکا مسدود شد»

در همین حال بنا بر یک گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا که روز دوشنبه منتشر شد دولت ایالات متحده در سال ۲۰۰۹، نسبت به سال گذشته، دو برابر اموال و دارایی‌های ایران در این کشور را مسدود کرده است.

خبرگزاری فرانسه می‌گوید، طبق این گزارش، دولت آمریکا در سال ۲۰۰۹ حدود ۴۳ و نیم میلیون دلار از دارایی‌های جمهوری اسلامی در آمریکا را مسدود کرده است، در حالی که این میزان در سال ۲۰۰۸ تنها ۱۹ و نیم میلیون دلار بود.

گزارش وزارت خزانه‌داری آمریکا حاکی از آن است که در سال ۲۰۰۹ یازده ملک و دارایی مرتبط به ایران در ایالت‌های کالیفرنیا، ایلینوی، مریلند، نیویورک، تکزاس و همین طور شهر واشینگتن مسدود شده‌اند.

در این گزارش از بانک ملی ایران و شرکت آسا به عنوان سازمان‌های مرتبط با برنامه هسته‌ای مناقشه‌برانگیز ایران نام برده شده است.

وزارت خزانه‌داری آمريکا پيشتر در ۱۷ دسامبر سال ۲۰۰۸ شرکت آسا، مستقر در نيويورک، را متهم کرده بود که به نمايندگی از سوی بانک ملی ايران به اقدامات غيرمجاز در آمريکا دست زده است.
XS
SM
MD
LG