لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۳:۵۳

آلمان به مخالفان دولت ایران پناهندگی می‌دهد


دولت آلمان با ابراز نگرانی شدید خود نسبت به نقض حقوق بشر در ایران اعلام کرد، قصد دارد به آن دسته از مخالفان حکومت ایران که در صورت بازگشت به کشورشان تحت تعقیب قرار خواهند گرفت، پناهندگی سیاسی اعطا کند.

به گزارش خبرگزاری آلمان یکی از سخنگویان وزارت کشور آلمان روز دوشنبه با اعلام این خبر افزود، این تصمیم در پی رایزنی با وزارت خارجه آلمان اتخاذ شده و شامل «موارد خاص و مستند» است.

وی با بیان این که دولت فدرال آلمان عمیقاً نگران وضعیت حقوق بشر در ایران است، اظهار داشت، پذیرش مخالفان رژیم ایران و ایرانیان در معرض خطر «نشانه همبستگی و حمایت» از آنها است.

سخنگوی وزارت کشور آلمان بدون بیان جزییات بیشتر در باره پناه‌جویان ایرانی که قرار است از سوی دولت آلمان به عنوان پناهنده پذیرفته شوند، اعلام کرد، مقام‌های آلمانی در این باره که به چه کسانی پناهندگی بدهند با کمیساریای عالی پناهندگان سازمان ملل متحد رایزنی خواهند کرد.

پیشتر نیز اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان اعلام کرده بود، به دنبال رویدادهاى پس از انتخابات ریاست جمهورى و سرکوب معترضان به نتایج انتخابات در ایران، بر شمار ایرانیانى که از آلمان تقاضاى پناهندگى مى‌کنند، به شدت افزوده شده است.

بر این اساس در سال ۲۰۰۹ میلادى ۱۱۷۰ نفر از شهروندان ایرانى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند که این میزان در مقایسه با سال پیش از آن حدود ۴۴ درصد رشد را نشان مى‌دهد.

در سال ۲۰۰۸ میلادى تنها ۸۱۵ ایرانى از دولت آلمان تقاضاى پناهندگى کرده بودند.

به گفته سخنگوى اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان «نارضایتى روزافزون شهروندان ایرانی تحت تاثیر سرکوب و فشارهاى دولت» باعث افزایش مهاجرت از این کشور شده است.

تنها در ماه دسامبر سال گذشته میلادى ۱۳۵ ایرانى از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده بودند.

در میان کسانى که به دنبال گسترش اعتراض‌ها به نتایج انتخابات ریاست جمهورى در ایران از آلمان تقاضاى پناهندگى کرده‌اند، چند ورزشکار عضو تیم‌هاى ملى و دختر یکى از معاونان محمود احمدى‌نژاد نیز به چشم مى‌خورند.

علاوه بر کسانى که از راه‌هاى مختلف و گاهى با پذیرش خطرهاى فراوان خود را به آلمان رسانده و از این کشور تقاضاى پناهندگى مى‌کنند، هر ساله شمار زیادى از جوانان ایرانى نیز از طریق دریافت پذیرش تحصیلی از دانشگاه‌هاى آلمان وارد این کشور شده و بیشتر آنها نیز هرگز به ایران باز نمى‌گردند.

بر اساس پیش‌بینى اداره مهاجرت و پناهندگان آلمان، در سال جارى میلادى نیز ایران در کنار افغانستان و عراق بیشترین میزان پناه‌جویان را راهى آلمان خواهد کرد.

چندى پیش روزنامه آمریکایى وال استریت‌جورنال با استناد به گزارشی از سازمان ملل متحد اعلام کرده بود، پس از انتخابات ریاست جمهورى ایران درخرداد ماه گذشته و سرکوب اعتراض‌هاى مردمى، دست کم ۴۲۰۰ نفر ازشهروندان ایرانى به کشورهاى دیگر پناهنده شده‌اند.

بر اساس این گزارش ایرانیانى که کشور خود را ترک مى‌کنند پس از اقامت یکى دوهفته‌اى در اینجا و آنجا در نهایت از کشورهایى مانند استرالیا، کانادا و سوئد سر در مى‌آورند و بلافاصله تقاضاى پناهندگى خود را به جریان مى‌اندازند.

در همین حال رییس دفتر امور پناهندگان سازمان ملل متحد در ترکیه نیز از افزایش ۸۰ درصدی شمار پناهجویان ایرانی پس از انتخابات ریاست جمهوری خرداد ماه خبر داده است.

متین کاراباتیر در این باره گفته است: «در سال ۲۰۰۹ میلادی بیش از چهار هزار و ۲۰۰ ایرانی به عنوان پناهجو به دفتر امور پناهندگان سازمان ملل مراجعه کردند که از این میان ۱۸۰۰ نفر به عنوان پناهنده معرفی شده و ۲۴۰۰ پرونده نیز در مرحله بررسی است.»

از آنجایی که شهروندان ایرانی برای سفر به ترکیه نیازمند روادید نیستند، بسیاری از کسانی که در پی دریافت پناهندگی از کشورهای غربی هستند با سفر به ترکیه و مراجعه به دفتر پناهندگان سازمان ملل متحد تقاضای پناهندگی می‌کنند.
XS
SM
MD
LG