لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۳۱

چين مذاکرات ۱+۵ درباره تحريم های تازه علیه ايران را «سازنده» خواند


تاسیسات نطنز
تاسیسات نطنز
لی بائودونگ، سفير چين در سازمان ملل، روز پنجشنبه مذاکرات نمايندگان گروه ۱+۵ درباره تحريم های تازه عليه ايران در نيويورک را «سازنده» خوانده است.

سفير چين که پس از مذاکرات سه ساعته با سفيران روسيه، آمريکا، بريتانيا، فرانسه و آلمان، کشورهای گروه ۱+ ۵ ، با خبرنگاران صحبت می کرد، گفت:«اين مذاکرات خيلی سازنده بود»

لی بائودونگ می گويد نمايندگان کشورهای گروه ۱+۵ هفته آينده بارديگر درباهر برنامه هسته ای ايران گفت وگو خواهند کرد. جزييات مذاکرات نمايندگان گروه ۱+۵ در نيويورک هنوز منتشر نشده است.

این در حالی است که پیش از آغاز این جلسه، لی بائودونگ این نشست را «بسیار مهم» توصیف کرد.

چین تاکنون با اعمال تحریم علیه ایران مخالفت کرده است؛ با این حال چین پس از مدت‌ها غیبت در گفت‌وگو، حاضر شده است که در نشست گروه ۱+۵ شرکت کند.

از سوی دیگر دیمیتری مدودف، رئیس جمهوری روسیه، در کنفرانس خبری مشترک با همتای آمریکایی خود در پراگ حمایت خود از تحریم‌های «هوشمند» علیه ایران را اعلام کرد تا به گفته وی تهران مسیر «مناسب» را انتخاب کند و در عین حال مردم متحمل هزینه نشوند.

روز پنجشنبه باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، نیز بار دیگر بر عزم آمریکا بر تحریم ایران تاکید کرد و امضای پیمان «استارت» را بیانگر این دانست که واشینگتن و مسکو در مورد اشاعه سلاح‌های هسته‌ای دارای دیدگاه مشترک هستند.

آسوشیتد پرس به نقل از دیپلمات‌هایی که در جریان گفت‌وگوها هستند، گزارش داده است که تحریم‌های احتمالی، سپاه پاسداران ایران را هدف قرار خواهد داد.

این گزارش می‌افزاید تحریم‌های تازه احتمالا برای حمل و نقل دریایی، بانکداری، و بخش بیمه که ایران با آن سر کار دارد محدودیت‌های تازه‌ای قائل شود؛ به گفته دیپلمات‌ها اشخاص و شرکت‌های دیگری نیز که با برنامه اتمی ایران پیوند دارند، در فهرست تحریم‌ها گنجانده می‌شوند.

روز پنجشنبه پس از سخنرانی دیمیتری مدودف در پراگ، سرگئی ریابکوف، معاون وزیر خارجه روسیه، اعلام کرد که مسکو با تحریم کامل صادرات فرآورده‌های نفتی به ایران (بنزین) موافقت نخواهد کرد.

آسوشیتد پرس گزارش داده است که تحریم صادرات بنزین و دیگر فرآورده‌های نفتی، پیش از این از دستور کار خارج شده است چراکه به گفته دیپلمات‌ها بر روی زندگی مردم اثر خواهد داشت.

اگر گروه ۱+۵ بر روی یک متن پیشنهادی برای تحریم ایران به توافق برسند، این پیش‌نویس میان ۱۰ عضو غیر دایم شورای امنیت نیز توزیع می‌شود و بحث‌های بیشتر در آنجا صورت می‌گیرد.

برزیل و ترکیه که از اعضای غیر دایم شورای امنیت هستند، تاکنون با تحریم بیشتر ایران مخالفت کرده‌اند.

در همین حال سوزان رایس، سفیر آمریکا در سازمان ملل روز پنجشنبه اظهار داشت که رایزنی‌ها برای تحریم ایران شدت یافته است.

سفیر ایالات متحده در سازمان ملل ابراز امیدواری کرد همچنانکه باراک اوباما گفته است، دور چهارم تحریم‌ها علیه ایران در بهار امسال به تصویب شورای امنیت برسد.
XS
SM
MD
LG