لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۷:۴۴

«چين خواستار تغييراتی در پیش نویس قطعنامه تحريمی علیه ايران شده است»


لی بائودونگ(چپ) سفیر چین در سازمان ملل در کنار سرگئی لاوروف (راست) وزیر خارجه روسیه
لی بائودونگ(چپ) سفیر چین در سازمان ملل در کنار سرگئی لاوروف (راست) وزیر خارجه روسیه
ديپلمات های سازمان ملل می گويند چين در پیش نویس قطعنامه پيشنهادی آمريکا برای دور چهارم تحريم های ايران در سازمان ملل به دليل فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی، پيشنهادهايی برای برخی تغييرات داده است.

به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، برخی ديپلمات ها که به دليل محرمانه بودن مذاکرات نام خود را معرفی نکرده اند، خبر دادند پيشنهادهای مطرح شده از سوی چين، اين قطعنامه را ضعيف می کند.

سفير چين در شورای امنيت سازمان ملل، «لی بائودونگ» هفته پيش گفت تلاش کشورش اين است که به جای تمرکز بر تحريم های سخت، به ديپلماسی توجه شود.

چين که برای ۱۱ درصد از بازار انرژی خود را از طریق ايران تامین می کند و سال گذشته اصلی ترين شريک تجاری ايران شناخته شد، پس از چند ماه سکوت حاضر شد در مذاکرات دور چهارم تحريم های ايران با آمريکا، فرانسه، بريتانيا، روسيه و آلمان شرکت کند.

به گفته يکی از ديپلمات ها، نمايندگان پنج کشور عضو دايم شورای امنيت و آلمان، موسوم به گروه پنج به علاوه يک از روز هشتم آوريل، حدود دو هفته پيش مذاکرات خود را آغاز کرده و به مدت دو هفته تقريبا هر روز جلسه داشتند تا برسر پیش نویس قطعنامه پيشنهادی آمريکا که در ماه ژآنويه، سه ماه پيش عرضه شد و به پيشنهاد متحدان اروپايی واشينگتن برخی تغييرات در آن انجام شده، گفت وگو کنند. به گفته اين ديپلمات، پيشرفت مذاکرات روند آهسته و کندی دارد.

به گفته ديپلمات ها، سفير چين اصلاحات خود را روز سه شنبه (اين هفته) ودر محل استقرار دفتر چين در سازمان ملل، به ديگر کشورهای عضو دايم ارائه کرده و پس از آن نمايندگان آمريکا و اروپا روز چهارشنبه (ديروز) در دفتر نمايندگی آمريکا در سازمان ملل ديدار کردند و پس از آن، ديداری هم ميان سفير آمريکا در سازمان ملل، سوزان رايس و سفير چين در سازمان ملل، لی بوادونگ، برگزار شده است.

آمريکا و متحدانش خواهان توقف فعاليت های غنی سازی اورانيوم ايران هستند چرا که آن را تلاشی برای دستيابی به بمب اتمی می دانند. تهران اما می گويد برنامه اتمی را با اهداف صلح آميز و برای توليد برق دنبال می کند.

ديپلمات های نزديک به اين گفت وگوها می گويند قطعنامه ای که غرب از آن حمايت می کند، برروی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و شرکت های تابعه ای که تحت نظر سپاه هستند و در ارتباط با برنامه اتمی جمهوری اسلامی، متمرکز شده است. همچنين محدوديت بر معاملات تسليحاتی ايران هم بيشتر شده و موانع بيشتری برای سرمايه گذاری بخش انرژی ايران هم در نظر گرفته که چين با محدوديت های بيشتر برای سرمايه گذاری در بخش انرژی مخالف است.

همچنين ممنوعيت هايی بر حمل و نقل دريايی و بيمه حمل و نقل کالاهای مرتبط با فعاليت های تسليحاتی ايران در نظر گرفته شده است. ضمن اين که اسامی بيشتری از شخصت های حقيقی و حقوقی مرتبط با فعاليت های اتمی جمهوری اسلامی به فهرست ممنوعيت سفر و ضبط دارايی ها و اموال اضافه شده است.

به گزارش آسوشيتد پرس، در حالی که آمريکا و متحدانش مشغول رايزنی هستند تا دور چهارم تحريم های سازمان ملل عليه ايران در اولين فرصت تصويب شود، جمهوری اسلامی تلاش ديپلماتيک سنگينی راه انداخته تا ديگر کشورهای عضو شورای امنيت را به همراهی نکردن با تحريم ها، ترغيب کند.

اين گزارش حاکی است چين و روسيه کماکان به ديپلماسی اميدوارند و می گويند به شرطی که ايران از ديپلماسی رويگردان شود، حاضرند در برخی تحريم ها همراهی کنند.
XS
SM
MD
LG