لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۲۸ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۴

احمدی‌نژاد: آمریکا از تحریم بیشتر جمهوری اسلامی خسارت خواهد دید


در حالی که کشورهای غربی بر حجم رایزنی‌ها برای اعمال تحریم‌های سخت‌تر علیه ایران افزوده‌اند، محمود احمدی‌نژاد، می‌گوید که تحریم‌های بیشتر باعث توقف ایران نخواهد شد اما آمریکا از تحریم بیشتر ایران خسارت خواهد دید و فرصت تعامل با ایران را از دست خواهد داد.

آقای احمدی‌نژاد در یک نشست مطبوعاتی در نیویورک، با اشاره به اینکه ایران در ۳۱ سال گذشته در تحریم بوده است، افزوده است که ما از تحریم استقبال نمی‌کنیم اما تجربه نشان می‌دهد که با این تحریم‌ها ملت ایران متوقف نمی‌شود.

وی همچنین اضافه کرده است: «ملت ایران اگر چه از تحریم استقبال نمی‌کند اما از آن وحشت هم ندارد. البته آمریکا بیش از ما از تحریم خسارت خواهد دید چرا که تحریم در تجارت آزاد شکست خورده است».

ایالات متحده و متحدانش در غرب که تاکنون ترکیبی از روش‌های گوناگون از جمله تحریم و مذاکره را در قبال ایران آزموده‌اند، به دنبال آن هستند که با اعمال دور جدید از تحریم‌های شورای امنیت علیه ایران، این کشور را به تغییر روش در برنامه اتمی‌اش وادار سازند.

این در حالی است که ایران که به واسطه برنامه اتمی‌اش تا کنون مشمول سه دوره تحریم‌های شورای امنیت سازمان ملل شده است، حاضر نیست که به خواست جهانی برای توقف غنی‌سازی و اعتمادسازی در مورد ماهیت برنامه اتمی‌اش تن دهد.

آقای احمدی‌نژاد روز دوشنبه نیز در بدو ورود به نیویورک در این زمینه گفته بود که ایران از آنجا که در چاچوب مقررات بین‌المللی حرکت می‌کند، نیازی به ارائه راهی برای جلب اعتماد غرب ندارد.

اکنون نیز رئیس دولت دهم در کنفرانس مطبوعاتی خود در نیویورک گفته است که «تمام فعالیت‌های هسته‌ای ایران زیر نظر آژانس قرار دارد این در حالی است که آژانس تاکنون حتی یک گزارش هم از برنامه هسته ای آمریکا و متحدانش نداده است».

وی افزوده است که «به کشوری که بعد از ۶۰ سال پنهانکاری اکنون از در اختیار داشتن بیش از پنج هزار بمب خبر می‌دهد، چطور می‌توان اعتماد کرد؟»

نقطه بی‌بازگشت

محمود احمدی‌نژاد همچنین در این نشست مطبوعاتی مدعی شد که «عده‌ای تندرو در آمریکا» تلاش دارند، باراک اوباما را به سرعت به «نقطه غیرقابل بازگشت» برسانند.

وی در این زمینه ادامه داد که «اگر آمریکا بانی قطعنامه جدید [تحریم‌ها] باشد، معنای آن تسلیم اوباما و پایان دوران او است و دنیا متوجه خواهد شد که تغییری روی نخواهد داد؛ ضمن اینکه شکست شعار تغییر در آمریکا هیچ آسیبی به ایران نمی‌رساند».

آقای احمدی نژاد همچنین گفت که امروز در آمریکا شاهد آن هستیم که یک جریان سازمان یافته تلاش می‌کند دوران اوباما را که امید اصلاح را به وجود آورد به سرعت به پایان ببرد.

وی «اصلاح رابطه با ایران» را بهترین فرصت برای اوباما دانست ولی اضافه کرد که «سخنان خانم کلینتون که در مجمع عمومی سازمان ملل ایران را متهم کرد، نمونه‌ای از مواردی است که می‌خواهد آقای اوباما را سریعاً به پایان خط برساند».

رئیس دولت دهم تهدید کرد که «اولین قطعنامه‌ای که علیه ایران صادر شود راه تعامل و همکاری به طور کامل بسته خواهد شد و [به معنی] بازگشت به دوران بوش است؛ و ما صرفاً نگران آن هستیم فرصتی که برای اوباما ایجاد شده از بین برود».

در حالی که از زمستان ۸۷، زمانی که باراک اوباما در آمریکا به قدرت رسید، ایالات متحده همواره بر به کارگیری دیپلماسی برای حل مسئله هسته‌ای ایران تأکید می‌کرد، اقدامات هسته‌ای ایران به‌ویژه پس از افشای تأسیسات جدید غنی‌سازی فردو زمینه‌ساز تغییر روش ایالات متحده شد.

آقای اوباما در پیامی که در نوروز ۸۸ خطاب به مردم ایران منتشر کرده بود، به آغازی دوباره در روابط دو کشور نوید داده بود و خطاب به رهبران ایران گفته بود که به رغم اختلافاتی که میان دو کشور وجود دارد، دولتش متعهد به دیپلماسی و درصدد ایجاد «پیوندی سازنده میان ایران، ایالات متحده و جامعه جهانی» است.

رئیس جمهور آمریکا در پیام نوروزی سال ۸۹ خود نیز تأکید کرده بود که «ایالات متحده همراه با جامعه جهانی، حق ایران را در استفاده مسالمت‌آمیز از انرژی هسته‌ای به رسمیت می‌شناسد، و تنها خواستار پایندی ایران به مسئولیت‌هایی است که برای دیگر کشورها نیز وجود دارد».

این راهبرد دولت اوباما در قبال ایران چندان به مذاق مقام‌های تهران خوش نیامده است و آیت‌الله خامنه‌ای رهبر جمهوری اسلامی تا کنون از تعابیری چون «ادبیات روباه‌منشانه» و «پنهان کردن دست چدنی در دستکش مخملی» برای توصیف سیاست اوباما استفاده کرده است.
XS
SM
MD
LG