لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۱۵

از سفر نوام چامسکی به مناطق فلسطينی جلوگيری شد


نوام چامسکی
نوام چامسکی
مقامات مرزبانی و اداره مهاجرت اسرائيل، دوشنبه، از ورود نوام چامسکی، به کرانه باختری رود اردن جلوگيری کردند. آقای چامسکی قرار بود برای ارائه چند جلسه تدريس در مورد سياست داخلی و روابط بين المللی در انستيتو مطالعات فلسطين که در شهر رام الله است به کرانه باختری روز اردن سفر کند.

نوام چامسکی، یکی از مشهورترین نظریه‌پردازان زنده جهان محسوب می‌شود که تئوری‌هایش در زمینه زبانشناسی، روانشناسی گفتاری و رفتاری، فلسفه ذهن، اخلاق شناسی، و همچنین مطالعات نظری سیاسی، در زمره معتبرترین مرجع‌های آکادمیک قرار دارند.

به نوشته روزنامه انگلیسی گاردين، آقای چامسکی به خاطر ديدگاه های انتقادی اش از نظام های سياسی در ميان دولت های مختلف جهان مخالفين زیادی دارد.

آقای چامسکی گفت به خاطر جلوگيری از ورود به مناطق تحت کنترل اسرائيل بسيار متاسف است.

به نظر می رسد که اين اولين باری است که مقامات اسرائيلی برای ورود به قلمرو اين کشور به آقای چامسکی اجازه نداده اند.

آقای چامسکی قرار بود برای ارائه چند جلسه تدريس در مورد سياست داخلی و روابط بين المللی در انستيتو مطالعات فلسطين که در شهر رام الله است به کرانه باختری روز اردن سفر کند.

به نوشته روزنامه گاردين، نوام چامسکی به شبکه خبری الجزيره گفت که ماموران مرزبانی و اداره مهاجرت اسرائيل که با وی مصاحبه کرده اند با صراحت به وی گفته اند که « دولت اسرائيل با مطالبی که او تدريس می کند مخالف است و دوست ندارد که او اسرائيل را در زمره ساير دولت های جهان قرار دهد.»

نوام چامسکی که اکنون ۸۲ ساله است همراه با دختر خود و دو دوست اردنی قرار بود به کرانه باختری رود اردن برود. ماموران اسراييلی به اين دو اردونی اجازه سفر داده اند ولی از ورود وی و دخترش به مناطق فلسطينی جلوگيری کرده اند.

آقای چامسکی در ادامه مصاحبه به شبکه خبری الجزيره گفت به نظر می رسد يکی از دلايل مخالفت ماموران اسرائيلی اين بوده که در اين سفر او فقط در مناطق فلسطينی تدريس خواهد کرد و نه در دانشگاههای اسرائيل. اما به گفته وی در موارد گذشته او چندين بار برای تدريس به دانشگاههای اسرائيلی رفته است.

روزنامه گاردين می افزايد آقای چامسکی از منتقدان صريح اشغال مناطق فلسطينی توسط اسرائيل است و به خاطر آنچه که وی آن را تقويت سيستمی می داند که حق برابر فلسطينيان را ناديده می گيرد، همواره از آمريکا نيز انتقاد کرده است.

يک سخنگوی وزارت کشور اسراييل که مسئووليت مسايل مربوط به مهاجرت و مرزبانی را برعهده دارد گفت که اين وزارتخانه در حال تماس با ارتش اسراييل است تا به آقای چامسکی اجازه ورود داده شود. سخنگوی وزارت کشور اسراييل به خبرگزاری رويترز گفت در واحد مرزبانی سوء تفاهمی ايجاد شده و آنها فکر می کردند که نوام چامسکی قرار است به اسراييل نيز سفر کند.

اما نوام چامسکی گفت:« هيچ سوء تفاهمی در ميان نبود. از من برای چند جلسه تدريس دعوت شده بود و اين يک موضوع کاملا روشن است چون من هميشه اين کار را انجام می دهم . » او افزود حتی اگر دولت اسراييل به وی اجازه ورود دهد اکنون برای برگزاری کلاسهای درس خود در کرانه باختری رود اردون زمان بسياری کمی دارد.
XS
SM
MD
LG