لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۳۵

وزير اطلاعات: در دستگيری رهبران مخالفان دولت، تدبير نظام را دنبال می‌کنيم


حيدر مصلحی، وزير اطلاعات ايران، روز چهارشنبه در پاسخ به پرسش خبرنگاران در خصوص بازداشت رهبران مخالفان دولت گفته است: «ما تدبير نظام را در ارتباط با اين موضوع دنبال می‌کنيم».

حيدر مصلحی که در حاشيه جلسه هيات دولت در جمع خبرنگاران صحبت می کرد توضيح بيشتری در خصوص «تدبير نظام» درباره «سران فتنه» ارائه نکرد.

گروههای تندرو طرفدار دولت محمود احمدی نژاد از ميرحسين موسوی، مهدی کروبی و محمد خاتمی به عنوان «سران فتنه» نام می برند و می گويند به دليل اعتراض اين افراد به نتيجه انتخابات رياست جمهوری می بايست مجازات شوند.

در همين زمينه، صادق لاريجانی، رييس قوه قضاييه، روز سه‌شنبه در واکنش به نامه ۱۷۵ نماينده مجلس که در خصوص بازداشت و محاکمه «سران فتنه» ، گفته بود که اين اقدام خلاف «سياست‌های کلان نظام» است.

صادق لاريجانی با اين حال، تاکيد کرده بود که «برخلاف نظر ايشان [رهبر] کاری نمی‌کنم».

۱۷۵ نماينده مجلس در نامه‌ای به صادق لاريجانی خواستار محاکمه رهبران مخالفان دولت در ايران تا پيش از سالگرد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری در ۲۲ خردادماه شده بودند.

در همين زمينه، عباس جعفری دولت آبادی، دادستان تهران هفته گذشته با بيان اينکه تعقيب ميرحسين موسوی و مهدی کروبی به عنوان «سران فتنه» تابع مصالح نظام اسلامی است، گفته بود که تعقيب اين دو «موکول به زمان مناسب» شده است.

«فتنه سرکوب شده است»

حيدر مصلحی در بخش ديگری از گفت وگوی خود با خبرنگاران و در پاسخ به اين پرسشی در باره احتمال برگزاری راهپيمايی در سالگرد انتخابات رياست جمهوری گفت:«وضعيت فتنه با سرکوبی که پيدا کرده به گونه‌ای نيست که بتواند حرکتی داشته باشد.»

اشاره وزير اطلاعات به سرکوب تظاهرات مسالمت آميز معترضان به نتيجه انتخابات رياست جمهوری در تهران و برخی شهرهای ديگر ايران است. در جريان اين نا آرامی که بيش از هفت ماه به دراز کشيد، به گفته مخالفان دولت دهها نفر کشته شدند.

مقامات قضايی ايران نيز گفته اند که در جريان اين حوادث دست کم چهار هزار نفر بازداشت شدند که تعدادی از بازداشت شدگان هنوز هم در بازداشت به سر می برند. تعدادی از بازداشت شدگان نیز در اثر شکنجه در بازداشتگاهها جان خود را از دست دادند.

در همين حال، ميرحسين موسوی و مهدی کروبی اوایل ماه جاری گفته بودند که در سالگرد برگزاری انتخابات رياست جمهوری راهپيمايی برگزار خواهند کرد.

ميرحسين موسوی و مهدی کروبی در ديدار با يکديگر در ششم ارديبهشت ماه سال جاری تاکيد کردند که برگزاری راهپيمايی در سالگرد دهمين دوره انتخابات رياست جمهوری مطابق اصل ۲۷ قانون اساسی ايران و آئين نامه اجرايی قانون احزاب حق مخالفان است.
XS
SM
MD
LG