لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۳:۵۵

مادران سه کوهنورد آمريکايی وارد ايران شدند


سیندی هیکی (چپ)، نورا شورد (وسط) و لورا فتال (راست) مادارن سه کوهنورد آمریکایی پیش از سفر به تهران.
سیندی هیکی (چپ)، نورا شورد (وسط) و لورا فتال (راست) مادارن سه کوهنورد آمریکایی پیش از سفر به تهران.
مادران سه کوهنورد آمريکايی برای دیدار با فرزندانشان که از مردادماه سال گذشته در زندان بسر می برند، روز چهارشنبه وارد تهران شده اند.



به گزارش خبرگزاری آسوشيتد پرس، نورا شورد، سيندی هيکی و لورا فتال که روسری مشکی بر سر داشتند، با پرواز دبی به فرودگاه بين المللی تهران وارد شدند و پس از ارائه گذرنامه و گذر از مرز، انگشت نگاری شدند که دولت ايران در پاسخ به اقدام متقابل ايالات متحده، برای مسافران آمريکايی انجام می دهد.

شبکه تلويزيونی انگليسی زبان جمهوری اسلامی، پرس تی وی، گزارش داد مادران اين سه کوهنورد، رواديد يک هفته ای به دلايل «بشردوستانه» دريافت کرده اند.

شين باور و جاشوا فتال ۲۷ ساله به همراه سارا شورد ۳۱ ساله در تاريخ ۳۱ ژوئيه سال ۲۰۰۹ ميلادی، حدود ۹ ماه پيش، در حاليکه مشغول کوهنوردی در منطقه مرزی کردستان عراق با ايران بودند پس از عبور از مرزی علامت گذاری نشده توسط ماموران ايرانی دستگير شدند.

مادران سه کوهنورد آمريکايی مورد استقبال نمايندگان سفارت سوييس، حافظ منافع آمريکا در تهران قرار گرفتند و سفير سوييس در تهران با دسته گل به استقبال آنها آمده و با ماشين سفارت آنها را از فرودگاه برد.

نورا شورد در حالی که اشک می ريخت به خبرنگاران گفت: مدت ۱۰ ماه است که از فرزندانمان خبر نداريم و اميدواريم بتوانيم آن ها را با خود برگردانيم.

ايران اين سه کوهنورد آمريکايی را متهم به جاسوسی کرده است. وکيل اين سه کوهنورد، مسعود شفيعی به آسوشيتد پرس گفت که اين سه مادر، قصد دارند با مقامات رسمی مسوول در اين پرونده و نيز مقامات عالی نظام مانند آيت الله علی خامنه ای رهبر جمهوری اسلامی و محمود احمدی نژاد ديدار کنند.

آقای شفيعی گفت که اين يک پرونده معمولی نيست و امکان دارد خارج از چارچوب دادگاه، مسئله حل شود. همچنين وکيل پرونده قرار است با مادران سه کوهنورد آمريکايی ديدار کرده و آنها را روز پنجشنبه به ملاقات با فرزندانشان ببرد. به گفته آقای شفيعی، مشخص نيست اين ديدار در زندان اوين که اين سه کوهنورد زندانی هستند انجام می شود يا اين که مکان ديگری برای اين ديدار تعيين می شود.

بازداشت اين سه کوهنورد جوان همزمان با اوج گرفتن اعتراض‌ها به نتايج انتخابات رياست جمهوری در ايران صورت گرفته بود و مقام‌های جمهوری اسلامی همزمان با متهم کردن کشورهای خارجی به مشارکت در آنچه آن را «اغتشاشگری» می‌خواندند، اين سه کوهنورد آمريکايی را هم به جاسوسی متهم کردند.

منوچهر متکی، وزير خارجه جمهوری اسلامی، در دی‌ماه سال گذشته در اين باره گفته بود، اين افراد «با اهداف مشکوک» وارد ايران شده و قوه قضاييه جمهوری اسلامی آنها را محاکمه خواهد کرد.

همچنين حيدر مصلحی، وزير اطلاعات جمهوری اسلامی هم روز بيستم فروردين ‌ماه به شبکه تلويزيونی «پرس‌تی‌وی»گفته بود: « مدارک مستندی وجود دارد که نشان می‌دهد سه کوهنورد بازداشت شده آمريکايی در ايران با سرويس‌های اطلاعاتی آمريکا همکاری می‌کردند و اسناد و مدارک اين موضوع به زودی در اختيار رسانه‌ها قرار خواهد گرفت.»

اين در حالی است که خانواده‌های اين سه کوهنورد بازداشت شده و همچنين وزارت خارجه آمريکا همواره ارتباط اين سه شهروند جوان آمريکايی را با سازمان اطلاعاتی آمريکا رد کرده‌اند.

پيشتر مقام‌های آمريکايی از ايران خواسته بودند، به مادران سه کوهنورد آمريکايی که از ماه‌ها پيش به دليل ورود اشتباهی به خاک ايران بازداشت شده‌اند، اجازه سفر به ايران و ديدار با فرزندانشان را بدهد.
XS
SM
MD
LG