لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۲۱:۴۱

سیر تاریخی «تنش» در روابط تركيه و اسرائيل از سال ۲۰۰۸


حمله نیروهای اسرائیل به کشتی های حامل کمک های انساندوستانه برای مردم غزه با خشم و اعتراض مردم ترکیه روبرو شد.
حمله نیروهای اسرائیل به کشتی های حامل کمک های انساندوستانه برای مردم غزه با خشم و اعتراض مردم ترکیه روبرو شد.
حمله نيروهاى اسرائيلى به كشتى های حامل كمك هاى انساندوستانه براى مردم غزه در روز دوشنبه كه تحت محاصره زمينى و دريايى قرار دارند با واكنش هاى گسترده اى در جهان روبرو شده است كه شدت اين واكنش ها در تركيه بيشتر بوده است.

روابط تركيه و اسرائيل كه از متحدان يكديگر به شمار مى روند از سال ۲۰۰۸ و پس از حمله ارتش اسرائيل به نوار غزه دچار تلاطم هاى زيادى شده و به سردى گراييده است.

روز دوشنبه مناسبات بين دو كشور ضربه ديگرى خورد و اين بار دليل آن عمليات كماندوهاى اسرائيلى در كشتى هاى حامل كمك به نوار غزه بود كه به گفته تلويزيون اسرائيل ۱۹ نفر در جريان آن كشته شده اند.



مهمترين فراز و نشيب روابط اسرائیل و ترکیه از اواخر سال ۲۰۰۸

۲۹ دسامبر ۲۰۰۸: دولت تركيه اعلام كرد كه حملات اسرائيل به نوار غزه ادامه مذاكرات غير مستقيم بين سوريه و اسرائيل با ميانجي گرى تركيه را ناممكن مى سازد.

۳۰ ژانويه ۲۰۰۹: رجب طيب اردوغان، نخست وزير تركيه، در جريان يك مباحثه با شيمون پرز، رییس جمهور اسرائيل در حاشيه جلسات مجمع جهانى اقتصاد در داووس سویيس به شدت عصبانى شد.

رهبر تركيه در سخنان خود حملات اسرائيل به نوار غزه را محكوم كرد كه در اثر آن ۱۴۰۰ فلسطينى كشته شده بودند.

۱۱ اكتبر: نيروى هوايى اسرائيل در مانور نظامى بين المللى كه در تركيه برگزار شد شركت نداشت.

۱۵ اكتبر: به دنبال پخش يك مجموعه فيلم توسط تلويزيون تركيه در مورد قتل عام كودكان فلسطينى به دست ارتش اسرائيل مناسبات ديپلماتيك بين دو كشور دچار تنش شد.

۲۴ نوامبر: وزير صنايع و تجارت اسرائيل از تركيه ديدن مى كند، اين اولين ديدار يك مقام اسرائيلى در طول آن سال بود.

۱۱ ژانويه ۲۰۱۰: به دنبال پخش يك مجموعه تلويزيونى پر طرفدار در تركيه كه از نگاه اسرائيل ضد يهودى تلقى مى شود اين كشور سفير تركيه را در تل آويو براى ارائه توضيحاتى به دفتر وزارت خارجه دعوت مى كند. پس از آن دولت تركيه تهديد مى كند كه سفير خود را از تل آويو فرا خواهد خواند.

۱۳ ژانويه: دنى آيالون، معاون وزارت امور خارجه اسرائيل، در ديدار با سفير تركيه رفتارى تحقير آميز داشت و به گفته رسانه ها با وى به زبان عبرى صحبت كرده و او را در صندلى محقرى نشانده بودند.

دولت اسرائيل همان روز رسما به دلیل این اتفاق از تركيه عذرخواهى كرد.

۸ آوريل: نخست وزير تركيه با صراحت از اسرائيل انتقاد كرده و مى گويد كه اين كشور خطر اصلى براى صلح در خاورميانه است.

۱۱ مه: امضاء توافقنامه هسته اى تركيه و برزيل با ايران از سوى نخست وزير اسرائيل به عنوان حيله حكومت ايران براى مقابله با تحريم هاى بين المللى توصيف شد.

۳۱ مه: پس از عمليات كماندوهاى اسرائيلى در عرشه كشتى هايى كه حامل كمك براى نوار غزه بودند، تركيه در مورد عواقب غير قابل جبران اين اقدام به اسرائيل هشدار داده و سفير خود را از آنكارا فراخواند.
XS
SM
MD
LG