لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۱۶:۳۰

واکنش ها به حمله اسرائيل به کشتی امدادرسانی: بشردوستی يا بزرگنمایی


تظاهرات ضد اسرائیلی در ترکیه
تظاهرات ضد اسرائیلی در ترکیه
حمله اسرائيل به کشتی حامل کمک ها به غزه که طی آن ۹ تن کشته شدند، واکنش های گسترده ای در سرتاسر جهان در پی داشت. اين واکنش ها پرسشی را مطرح می کند که آيا اين موضعگيری برای بشردوستی و حفظ حقوق بشر است و يا اين که زمينه ای برای محکوم کردن اسراييل را به وجود آورده است.

همانگونه که واکنش ها در سرتاسر جهان به اين موضوع متفاوت بود، نگرش کارشناسان هم متفاوت بوده است. چارلز آشراسمال مدير مطالعات يهود ستيزی در دانشگاه ييل آمريکا به راديو اروپای آزاد، راديو آزادی می گويد: واکنش های رسانه ای به اين مسئله جای بحث دارد چرا که پيش زمينه ها و شرايطی که بر اين موضوع حاکم بوده را در نظر نمی گيرد.

وی معتقد است پرسش هايی از جمله اين که «چه کسی یا گروهی اين کاروان را سازماندهی کرده و يا هدف از اين سازماندهی چه بوده» مطرح نشده است. آقای آشراسمال می گويد اين کشتی های يک سفر عادی به سمت غزه نداشتند.

اما آنتونی لوونشتياين، نويسنده و روزنامه نگار که بيشتر درباره مسائل خاورميانه مطلب می نويسد، بر اين باور است که اين حادثه به دليل اتحاد نزديک اسرائيل با آمريکا، اين گونه مورد توجه قرار گرفته است.

آقای لوونشتياين می گويد:«در ديگر نقاط جهان هم درگيری هايی روی می دهد که تلفات و ضايعات آن بيشتر است. مثل کره شمالی، کنگو و برمه يا ميانمار اما به نظر من ،اتحاد نزديک اسرائيل با آمريکا باعث شده اين مسئله زير ذره بين قرار گيرد.»

به گفته آنتونی لوونشتاين، اين جا مسئله اهميت بيشتر پيدا می کند که کشوری مانند اسرائيل که ادعای دموکراسی دارد، بايد رفتار بسيار بهتری نسبت به دولت ها يا نظام های حاکم در کره شمالی، ايران و برمه يا ميانمار داشته باشد.

اما چارلز آشراسمال زمينه را بهانه کردن حمله به کشتی ها و توجيه يهودی ستيزی می داند. وی می گويد دلايل محکوميت و مخالفت در اين موضوع، گفته می شود که مسائل بشردوستانه است اما اين واکنش ها بيش از حد است. وی همچنين بر اين باور است که نهادها و کشورهايی که اين کاروان دريايی را سازماندهی کرده و حمله به آن را محکوم کرده اند، انگيزه های يهودی ستيزی دارند.


آقای آشراسمال حتی به شواهد اين حرف خود هم می پردازد و می گويد:« ويديوهايی که منتشر شده نشان می دهد گروهی از سرنشينان اين کشتی ها به هنگام سفر شعار و سرودهايی در مورد از بين بردن يهوديان می خوانند که در تناقض با ادعاهای مطرح شده درباره اهداف صلح آميز اين کاروان است.»

آنتونی لوونشتاين اما می گويد معيارهای بشر دوستانه انتقادها، توجيه کننده عمليات ارتش اسرائيل بر روی کشتی کمک رسانی نيست همانطور که برخی حمايت ها و همدلی ها با فلسطينی ها هيچگاه صادقانه نبوده است.
XS
SM
MD
LG