لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۸

سازمان ملل: دلار، به عنوان ارز بین‌المللی، قابل اعتماد نیست


بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل در تازه‌ترین گزارش خود که روز سه‌شنبه منتشر شد اعلام کرد که دلار آمریکا ارز بین‌المللی قابل اعتمادی نیست و باید جای خود را به سیستم پایدارتر و باثبات‌تری بدهد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی‌ان‌ان، به ‌دنبال رکود اقتصادی اخیر در آمریکا، سازمان ملل دلار آمریکا را تحت بررسی‌های دقیق قرار داده و به این نتیجه رسیده است که «نوسان‌های پیاپی در ارزش دلار نشان می‌دهد که این ارز به اندازه کافی قابل اعتماد نبوده و نمی‌تواند به عنوان ارز بین‌المللی در نظر گرفته شود».

در دو سال گذشته قدرت اقتصادی بسیاری از کشورها و به‌ویژه کشورهای آسیایی که اندوخته‌های دلار خود را افزایش داده‌اند، با افت ارزش دلار دچار بحران شده و واردات کالا به این کشورها کاهش چشمگیری داشته است.

از سوی دیگر صندوق بین‌المللی پول که از طرح ایجاد یک سیستم بین‌المللی استاندارد در انتقال نقدینگی خبر می‌دهد، بررسی اخیر بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل را تأیید می‌کند.

بر اساس این طرح پیشنهادی، ازاین پس کشورهای دنیا مجبور به خرید ارز خارجی نبوده و به جای خود ارز می‌توانند حق برداشت آن را برای خود محفوظ نگه دارند.

حق برداشت مخصوص (SDR) در حقیقت پولی مصنوعی است که ارزش آن بر اساس سبدی از مهم‌ترین ارزها تعیین می‌شود.

صندوق بین‌المللی پول که سهم این ارزها را بر اساس قاعده‌ای مشخص محاسبه می‌کند قادر خواهد بود نوسانات یک ارز ویژه را توسط این سیستم دوباره تنظیم کند.

این طرح که به منظور کمک به حفظ سیستم‌های مالی بین‌المللی و حمایت از کشورهای در حال توسعه برای مشارکت و ادغام در اقتصاد جهانی طراحی شده،از حمایت بان ‌گی - ‌مون، دبیرکل سازمان ملل، نیز برخوردار است.

بررسی اخیر بخش امور اقتصادی و اجتماعی سازمان ملل علاوه بر کمک به ثبات ارزهای مختلف به سیستم رفاه اجتماعی کشورها نیز کمک می‌کند.

بر اساس تازه‌ترین گزارش این بخش از سازمان ملل «از سال ۱۹۹۰ تا سال ۲۰۰۵ تعداد افراد با درآمد کمتر از ۱.۲۵ دلار در روز از یک میلیارد ‌‌و۸۰۰ میلیون نفر به یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون نفر کاهش یافته» که البته عمده این کاهش در کشور چین بوده است.

این در حالی است تعداد افراد فقیر در آفریقا و جنوب آسیا در همین مدت افزایش یافته است.

این بررسی همچنین نشان می‌دهد که جمعیت کره زمین تا سال ۲۰۵۰ به ۹ میلیارد نفر می‌رسد که ۸۵ درصد از آن در کشورهای در حال توسعه ساکن خواهند بود و به همین سبب، بر اساس این گزارش، اقتصاد جهانی باید برای یک «زندگی مناسب» راه حلی ارائه دهد.
XS
SM
MD
LG