لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۵:۳۷

پیشنهاد برزیل به ایران: به سکینه محمدی آشتیانی پناهندگی می‌دهیم


لوییز ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل
لوییز ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل
لوییز ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل، روز شنبه از محمود احمدی‌نژاد‌ و آیت ‌الله خامنه‌ای، رئیس جمهوری و رهبر ایران خواست اجازه بدهند سکینه محمدی آشتیانی که به سنگسار محکوم شده، به برزیل بیاید و از این کشور پناهندگی بگیرد.


سکینه محمدى آشتیانى، که از سال ۱۳۸۴ در زندان به سر می‌برد متهم به زنای محصنه است؛ وی پیش از این برای این اتهام ۹۹ ضربه شلاق خورده بود اما بار دیگر با باز شدن پرونده قتل همسرش، پرونده دیگرش دوباره به جریان افتاد و درحالی که پیشتر متحمل مجازات شده بود، این بار به سنگسار محکوم شد.

با این که به دستور رئیس قوه قضاییه حکم سنگسار این زن متوقف شده است اما گروه‌های حقوق بشری بیم آن دارند که این حکم به اجرا درآید و از این رو خواستار لغو قطعی این حکم شده‌اند.

در ادامه واکنش‌های بین‌المللی به این حکم، روز شنبه لوییز ایناسیو داسیلوا، رئیس جمهوری برزیل در این باره گفت: «من می‌خواهم از دوستم احمدی‌نژاد، رهبر ایران(آیت‌ الله خامنه‌ای) و دولت ایران درخواست کنم که برزیل اجازه یابد به این زن پناهندگی اعطا کند.»

لوییز ایناسیو داسیلوا که پیامش از رادیوی این کشور پخش شد در یک میتینگ انتخاباتی گفت: «اگر این زن در آنجا مسائلی را سبب شده، ما او را در برزیل پذیرا خواهیم شد.»

در حال حاضر گروهی از فعالان مدنی در برزیل برای سکینه محمدی آشتیانی کمپینی در اینترنت به راه انداخته‌اند؛ این گروه پیش از این از لوییز ایناسیو داسیلوا، خواسته‌ بودند با توجه به مناسبات خوب برزیل با ایران، رئیس جمهوری برزیل برای پرونده سکینه محمدی آشتیانی پادرمیانی کند؛ لولا داسیلوا پیش از اظهارات روز شنبه‌اش، در پاسخ به آنها گفته بود که وی نمی‌تواند از رهبران کشورهای دیگر بخواهد قوانین خودشان را نادیده بگیرند.

حکم سنگسار این زن تبریزی واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را در پی داشته است؛ پیش از این بریتانیا این حکم را «قرون وسطایی» خوانده بود و ایالات متحده نیز سنگسار را مجازاتی «بربرانه» توصیف کرده بود.

درهمین حال فرانسه خواهان لغو این حکم شده و اتحادیه اروپا نیز در این باره سرنوشت این زن به شدت ابراز نگرانی کرده است.

رئیس جمهوری‌ برزیل در حالی چنین درخواستی از عالی‌ترین مقام‌های ایرانی کرده که وی به همراه رجب طیب اردوغان، نخست وزیر ترکیه، با سفر به تهران موفق شد ایران را به پذیرش مبادله سوخت اتمی قانع کند؛ گرچه این توافق علی‌رغم استقبال‌های اولیه، با واکنش سر آمریکا و متحدانش روبرو شد.
XS
SM
MD
LG