لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۶:۵۵

تعطیلی شرکت آرایشی سوئدی «اوریف ‌لیم» در ایران و بازداشت چهار نفر


سالانه دو میلیارد دلار در ایران صرف خرید لوازم آرایشی می شود که این کشور از لحاظ مصرف کالاها و لوازم آرایشی، پس از عربستان سعودی دومین کشور پرمصرف خاورمیانه به شمار می‌رود.
سالانه دو میلیارد دلار در ایران صرف خرید لوازم آرایشی می شود که این کشور از لحاظ مصرف کالاها و لوازم آرایشی، پس از عربستان سعودی دومین کشور پرمصرف خاورمیانه به شمار می‌رود.
دفتر نمایندگی شرکت آرایشی بهداشتی سوئدی «اوریف‌ لیم» در ایران که با نام «اوریف لیم پرشیا» فعالیت می کند از سوی نیروهای انتظامی بسته شد و چهار نفر از مدیران و مسئولان فروش آن بازداشت شدند.

به گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس، مأموران جمهوری اسلامی وارد دفتر این شرکت واقع در خیابان جلفای تهران شده و با تعطیل کردن این شرکت، دو مدیر و دو مسئول فروش آن را بازداشت کردند.

گابریل بنت، مدیر امور مالی اوریف لیم سوئد دلیل این تعطیلی را عدم علاقه مسئولان جمهوری اسلامی به «روش تجاری این شرکت» عنوان کرده است که به گفته وی، «برای زنان به عنوان مشاور فروش مستقیم شرکت فرصت شغلی ایجاد می‌کند».

به گفته آقای بنت، در حال حاضر ۴۰ هزار زن در ایران به عنوان مشاور فروش مستقیم اوریف‌لیم فعالیت می‌کنند.

این گزارش ها در حالی منتشر می شود که خبرگزاری فارس دلیل بسته شدن این شرکت را فعالیت تجاری چندسطحی که در ایران به نام «هرمی» مشهور است اعلام کرده است.

از سال ۸۴ فعالیت هرمی در ایران ممنوع است و تخطی از این قانون علاوه بر جزای نقدی می‌تواند شش ماه تا سه سال حبس را برای فرد به همراه داشته باشد.

در همین حال، رادیوی دولتی ایران در گزارشی اعلام کرد که شرکت «اوریف‌لیم» به دلیل نقض قوانین مالیاتی و تقلب و کسب حدود ۷۰ میلیون دلار از طریق بازاریابی «هرمی» تعطیل شده است.

هفته گذشته وزیران بازرگانی و ارشاد جمهوری اسلامی ایران با غیر قانونی خواندن فعالیت این شرکت که از سال ۲۰۰۷ در ایران مشغول به کار است، اعلام کردند که وبسایت اوریف لیم در ایران مسدود شده است.

پیش از این نیز، روزنامه کیهان، «اوریف‌لیم پرشیا» را به حمایت از جنبش سبز متهم کرده و گفته بود که شواهد این ادعا را به زودی منتشر خواهد کرد که این ادعا از سوی اوریف‌لیم رد شده است.

مدیر امور مالی اوریف‌لیم سوئد در گفت‌و گو با آسوشیتدپرس ضمن رد اتهام تجارت «هرمی ناسالم» گفته است که تجارت این شرکت در ایران، همانند تجارت اوریف‌لیم در تمام نقاط جهان با پیروی از قوانین بین‌المللی صورت می‌گیرد و ابرازی امیدواری کرده که شرکت متبوع وی بتواند به فروش محصولات خود در ایران ادامه دهد.

یکی از مشاوران ارشد این شرکت نیز در گفت و گو با رادیو فردا گفته است: آن‌چه که این شرکت به آن مشغول بوده است روش «فروش مستقیم سالم» است و اگر این روش در ایران پذیرفته شده نبود، شرکت ما از همان ابتدا نمی‌توانست از سوی اماکن، وزارت بازرگانی و وزارت بهداشت جمهوری اسلامی مجوز تأسیس و فعالیت دریافت کند.

وی که نخواست نامش فاش شود ضمن تأیید بازداشت دو مدیر این شرکت و دو تن از مشاوران فروش اوریف‌لیم گفت که مأموران، شب گذشته تا حوالی نیمه شب در شرکت حضور داشتند و به بازرسی محل و کامپیوترهای شرکت مشغول بودند.

وی افزود که بازداشت شدگان به احتمال زیاد برای پاسخگویی به برخی از سووالات بازداشت شده‌ و به زودی آزاد خواهند شد.

این مشاور ارشد همچنین اعلام کرد که اوریف‌لیم پلمب نشده و تنها تعطیل شده است. در همین زمینه آقای بنت نیز ابراز امیدواری کرد که این شرکت به زودی بتواند فعالیت خود را در ایران از سر بگیرد.

به گفته این شرکت، فروش محصولات اوریف‌لیم در ایران طی سه ماه دوم ماه سال جاری میلادی حدود ۵.۵ میلیون یورو بوده است.

سالانه دو میلیارد دلار در ایران صرف خرید لوازم آرایشی می شود و این کشور از لحاظ مصرف کالاها و لوازم آرایشی، پس از عربستان سعودی دومین کشور پرمصرف خاورمیانه به شمار می‌رود.
XS
SM
MD
LG