لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۸:۳۶

ایران: حق انتخاب بازرسان هسته‌ای را داریم


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
ایران می‌گوید این حق را دارد تا بازرسان هسته‌ای آژانس بین‌المللی انرژی اتمی سازمان ملل را انتخاب کند.

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، دوشنبه‌شب به خبرنگاران گفت: «این حق ماست که بازرسان را انتخاب کنیم و حق تمام کشورهای عضو آژانس است.»

اظهارات رئیس سازمان انرژی اتمی ایران واکنشی است به گزارش روز دوشنبه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی که در آن نسبت به تصمیم ایران برای نپذیرفتن برخی از بازرسان این آژانس هشدار داده شده ‌است. در گزارش روز دوشنبه آژانس بین‌المللی آمده است که ایران از طریق «وتو کردن» برخی از بازرسانِ معرفی شده، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پیچیده» می‌کند.

گزارش اخیر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی پس از آن منتشر شد که ایران اخیراً تصمیم گرفت تا حق ورود به تأسیسات خود را از دو تن از بازرسان هسته‌ای آژانس بگیرد.

این دو بازرس اعلام کرده‌ بودند که در تأسیسات ایران «آزمایش‌های هسته‌ای اعلام نشده‌ای» صورت گرفته ‌است. ایران این دو بازرس را متهم کرده ‌است که گزارش‌ آنها درباره مفقود شدن چند قطعه از تجهیزات هسته‌ای نادرست و خلاف واقع بوده‌ است.

به گزارش خبرگزاری دانشجویان ایران، ایسنا، علی‌اکبر صالحی دوشنبه‌شب در این مورد اظهار داشت: «دو بازرسی که ایران از پذیرش آنان خودداری کرد خلاف واقع گزارش کردند و آژانس هم به این نتیجه رسید، اما نمی‌خواهد بر این مسئله اذعان کند.»

وی افزود: «ما گفتیم دو بازرس دیگر معرفی کنند و آنها دو بازرس جدید معرفی کردند و ما هم این دو بازرس جدید را پذیرفته‌ایم.»

با این وجود آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در گزارش روز دوشنبه با اعتراض به حذف بازرسان باتجربه خود از سوی ایران می‌نویسد: «اعتراضات مکرر ایران به انتصاب بازرسانی که در زمینه چرخه سوخت هسته‌ای و تأسیسات هسته‌ای ایران تجربه دارند مانع از روند بازرسی می‌شود.»

این گزارش می‌افزاید: «این کار باعث کاهش توان آژانس برای به اجرا گذاشتن پادمان‌های مؤثر و کارآمد در ایران می‌شود.»

یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در تازه‌ترین گزارش خود که روز دوشنبه انتشار یافت، گفته است که به‌دلیل همکاری نکردن ایران، آژانس همچنان قادر نیست ماهیت برنامه هسته‌ای ایران را روشن کند.

با وجود اعتراضات درج شده در گزارش‌های آژانس نسبت به عملکرد ایران، رامین مهمان‌پرست، ‌سخنگوی وزارت امور خارجه ایران، روز سه‌شنبه در واکنش به گزارش تازه آقای آمانو گفت: «در این گزارش برای بار بیست و سوم آقای دبیرکل بر این ‌که انحرافی در فعالیت‌های صلح‌آمیز هسته‌ای ایران مشاهده نشده‌ تاکید کرد.»

وی که در نشست هفتگی خود با خبرنگاران سخن می‌گفت افزود: «البته بخشی از این گزارش بعد غیرفنی دارد و جنبه‌های سیاسی پیدا کرده ‌است. نقطه ضعف این گونه گزارش‌ها تاثیرپذیری آن‌ا از فشارها و مسائل سیاسی برخی از کشورهاست.»

ایران معتقد است که نگرانی قدرت‌های غربی از استفاده‌های احتمالی نظامی از برنامه هسته‌ای ایران «بی‌اساس» است و این ابراز نگرانی را مرتبط با «مسائل سیاسی دیگری» می‌داند.

منوچهر متکی، وزیر خارجه جمهوری اسلامی، اوایل ماه گذشته میلادی، ممانعت تهران از ورود دو تن از بازرسان آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ایران را «تذکری آئین‌نامه‌ای» به یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس، خواند تا «مراقب باشد که بازرسان آژانس از اساسنامه این نهاد بین‌المللی تخطی نکنند».

در واکنش به این اقدام ایران، گرگ وب، سخنگوی آژانس، با بیان این که گزارش ماه گذشته «کاملا دقیق» بوده تصریح کرد: «آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به کار حرفه‌ای و بی‌طرفانه این دو بازرس اعتماد کامل دارد.»

پی. جی. کرولی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا، در آن زمان در این باره گفت: «این اقدام از سوی ایران نگران‌کننده ‌است، اقدامی که نشانه و در راستای رسم دیرینه تهران در ارعاب بازرسان است.»
XS
SM
MD
LG