لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۷:۴۱

ایران خبر وجود تأسیسات مخفی غنی‌سازی در قزوین را تکذیب کرد


علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران
همزمان با آنکه پنتاگون ادعای سازمان مجاهدین خلق در مورد وجود تأسیسات مخفی غنی‌سازی اورانیوم در نزدیکی قزوین را محل تردید خوانده است، علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، نیز این گزارش را تکذیب کرد.

سازمان مجاهدین خلق، از گروه‌های مخالف حکومت ایران، روز پنج‌شنبه اعلام کرد که یک تأسیسات «مخفی» غنی‌سازی اورانیوم را در نزدیکی روستای بهجت‌آباد از توابع شهرستان آبیک در استان قزوین، «کشف» کرده‌است.

به گفته شورای ملی مقاومت ایران، شاخه سیاسی سازمان مجاهدین خلق، جمهوری اسلامی ساخت این تأسیسات که در ۱۲۰ کیلومتری تهران قرار دارد را در سال ۲۰۰۵ میلادی آغاز کرد.

به گزارش خبرگزاری مهر، علی‌اکبر صالحی روز جمعه در واکنش به این خبر گفت: «هیچ‌گونه تأسیسات هسته‌ای با تعریف خاص آن، که به آژانس اعلام نشده باشد در ایران وجود ندارد».

وی افزود: «ما چنین تأسیساتی که به غنی‌سازی اورانیوم بپردازد نداریم و چنانچه آنها از چنین چیزی خبر دارند به ما معرفی کنند تا از آنها تشکر به عمل آید».

به گفته رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، تأسیساتی «از نوع چشمه‌های بیمارستانی رادیو-دارو و همچنین مراکزی برای استریلیزه کردن محصولات کشاورزی به وسیله پرتودهی در سراسر ایران به وفور وجود دارد که شامل این تعریف نمی‌شود».

با انتشار خبر «کشف» تأسیسات اعلام نشده هسته‌ای ایران توسط سازمان مجاهدین خلق، وزارت دفاع آمریکا و «مؤسسه مستقل علم و امنیت بین‌الملل» نیز نسبت به صحت این خبر ابراز تردید کردند.

علی‌اکبر صالحی: «هیچ‌گونه تأسیسات هسته‌ای با تعریف خاص آن، که به آژانس اعلام نشده باشد در ایران وجود ندارد.»
مقام‌های آمریکایی می‌گویند از وجود تأسیساتی در این محل خبر داشته‌اند ولی دلیلی برای «هسته‌ای دانستن» آن نمی‌بینند.

جف مورل، سخنگوی پنتاگون، در واکنش به خبر سازمان مجاهدین خلق گفت: «مشخص نیست این تأسیساتی که آنها کشف کرده‌اند جزو تأسیساتی باشد که کارشناسان ما ندیده باشند». وی افزود: «باور این موضوع سخت است ولی باید دید بررسی‌ها چه نشان می‌دهد».

دیوید آلبرایت، کارشناس هسته‌ای و بنیانگذار «مؤسسه مستقل علم و امنیت بین‌الملل» نیز درباره خبر سازمان مجاهدین خلق اظهار داشت: «این هم یکی دیگر از نتایج آنهاست که صحت‌یابی آن ممکن نیست. این گفته چندان به ذهن درست در نمی‌آید. چیزی در تصاویر ماهواره‌ای که نشان‌دهنده یک کارخانه سانتریفیوژ باشد، دیده نمی‌شود».

دیوید آلبرایت به خبرگزاری فرانسه گفت که «شورای ملی مقاومت ایران پیش از این اشتباهات فراوانی در ادعاهای خود در خصوص فعالیت‌های هسته‌ای ایران کرده است.» وی افزود: «آنها در مورد دستاوردهای خود شدیداً اغراق می‌کنند».

با این وجود، وی اضافه کرد که «با این حال بد نیست آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به چنین مکان‌هایی هم سری بزند».

دولت‌های ایران و آمریکا سازمان مجاهدین خلق را یک «گروه تروریستی» می‌دانند، البته یک قاضی در ایالات متحده در ماه ژوئیه حکمی مبنی بر حذف نام این سازمان از «فهرست سیاه» ایالات متحده صادر کرد.

«عمق زیاد دلیل مخفی ماندن این سایت بوده‌است»

علی‌رضا جعفرزاده، سخنگوی پیشین شورای ملی مقاومت ایران در یک نشست مطبوعاتی در واشینگتن گفت: «نظارت، اجرا و ادامه کار این تأسیسات در دست وزارت دفاع است».

به گفته آقای جعفرزاده، اطلاعات مربوط به سایت بهجت‌آباد-آبیک، طی هفته جاری در اختیار دولت ایالات متحده، کنگره آمریکا و آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گذاشته شده است.

سونا صمصامی، نماینده سابق شورای ملی مقاومت ایران در آمریکا، نیز اظهار داشت که مقام‌های ایرانی تاکنون «۱۰۰ میلیون دلار» برای این تأسیسات هزینه کرده‌اند و «در حدود ۸۵ درصد» این پروژه تکمیل شده‌است.

این دو عضو سازمان مجاهدین خلق، تصاویری ماهواره‌ای از یک عملیات حفاری که به گفته آنها به این محل مربوط است را به خبرنگاران نشان دادند و اظهار داشتند که این تصاویر با «اطلاعاتی که از منابع داخل رژیم ایران گردآوری شده تطابق می‌کند».

به گفته علی‌رضا جعفرزاده «منابع داخلی»‌ از وجود چهار ورودی و یک تونل در این تأسیسات خبر داده‌اند.

سخنگوی پیشین شورای ملی مقاومت ایران افزود: «ارتفاع قله کوهی که در بالای تونل این تأسیسات قرار دارد ۱۰۰ متر است و به این خاطر است که کارشناسان که دستگاه‌هایشان تنها تششعات را تا عمق ۸۰ متر ردیابی می‌کند نتوانسته‌اند آن را کشف کنند.»

به گفته آقای جعفرزاده، این تونل که ۲۰۰ متر طول دارد در اعماق زمین به سه سالن بزرگ می‌رسد که «محل قرار گرفتن آبشارهای سانتریفیوژ غنی‌سازی اورانیوم است».

سازمان مجاهدین خلق پیش از این نیز اطلاعات مختلفی را از تأسیسات هسته‌ای ایران در اختیار قدرت‌های غربی قرار داده‌اند.
XS
SM
MD
LG