لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
شنبه ۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ تهران ۰۰:۵۱

محمود احمدی‌نژاد: منشور کوروش نمونه مدیریت ایرانی است


محمود احمدی‌نژاد، در یک گفت‌وگوی زنده تلویزیونی در آستانه سفر به نیویورک، ضمن رو در رو قرار دادن «مدیریت آمریکایی» و «مدیریت ایرانی»، از کوروش پادشاه هخامنشی «تجلیل» کرد و حکومت وی را «برپایه عدالت» خواند.



محمود احمدی‌نژاد شامگاه روز جمعه در یک گفت و گوی زنده تلویزیونی با شبکه خبر سیمای جمهوری اسلامی گفته است، تجلیل از کوروش به معنای ملی‌گرایی نیست.

وی با اشاره به رونمایی منشور کوروش در ایران گفته است: «دو هزار و چند صد سال قبل در همين عراق حكومتی ديكتاتور كه مردم را آزار می‌داد، بر عده‌ای كه پيروان حضرت موسی بودند وجود داشت. در ايران حكومت ماد به فساد كشيده شده و يكی از نوادگان آنان حكومت فاسد را كنار گذاشته و حكومت مردمی برپايه عدالت برپا كرد. مردم بابل تقاضای كمک و عدالت كردند و كوروش بابل را فتح می‌كند و مردم را از دست آن جبار نجات می‌دهد و خون هم از دماغ كسی نمی‌آيد. پس از آن ايشان منشوری صادر می‌كند».

رئیس دولت نهم در ادامه سخنان خود در این باره، با خواندن بخشی از منشور کوروش افزوده است: ‌«وقتی از كوروش تجليل می‌شود ملی‌گرايی نيست، كار مثبت كرده و بايد گفته شود و ما افتخار می‌كنيم كه ايرانی است».

محمود احمدی‌نژاد در حالی این سخنان را بر زبان آورده است که اظهارات اسفندیار رحیم مشایی، رئیس دفتر وی، درباره «مکتب ایرانی» واکنش تند اصولگرایان حامی دولت را به دنبال داشت.

آقای مشایی، که افزون بر ریاست دفتر رئیس جمهوری، چندین سمت‌ دیگر نیز در دولت محمود احمدی‌نژاد بر عهده دارد، در مراسم اختتامیه همایش ایرانیان خارج کشور در تهران گفته بود: «از مکتب اسلام دریافت‌های متنوعی وجود دارد اما دریافت ما از حقیقت ایران و حقیقت اسلام، مکتب ایران است و ما باید از این به بعد مکتب ایران را به دنیا معرفی کنیم».

در این میان برخی از چهره‌های اصولگرای منتقد محمود احمدی‌نژاد، وی را متهم کرده‌اند، که در این زمینه تحت تاثیر افکار اسفندیار رحیم‌مشایی قرار دارد.

با این همه رئیس دولت دهم در ادامه سخنانش درباره بنیانگذار پادشاهی هخامنشی، به مقایسه شرایط کنونی با دوران کوروش پرداخته و گفته است: «كسی در اين مملكت قيام كرده و پيروز شده و می‌گويد ظلم، تجاوز و برده‌داری ممنوع كه اين بسيار ارزشمند است. او مردم عراق را نجات می‌دهد البته بدون خونريزی و بعد فرمان سراسری می‌دهد. حالا به هزاره سوم می‌آیيم كه ده سال اخير را دهه صلح اعلام كرده كه حكومتی به نام آمريكا و در كنارش انگليس می‌گويند كه ديكتاتوری عراق را در برگرفته و می‌خواهيم آزادی به آن بدهيم؛ اما ديديم كه چه بر سر آن آمد».

«مدیریت ایرانی و مدیریت آمریکایی بر جهان»

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از سخنان خود ادامه از وجود دو مدیریت ایرانی و آمریکایی در جهان خبر داده و گفته است: «دنيا به گفته كارشناسان دو مديريت دارد؛ يكی آمريكايی كه شكست خورد و امتحان خود را پس داده است و حال می‌پرسند مديريت ايرانی چگونه است؛ كه ما می‌گوييم نمونه‌ای از آن اين منشور و ارزش‌های والای اسلامی است».

وی در ادامه افزوده است: «ايران اگر بنا باشد در مديريت دنيا مشاركت كند همه را به اين مشاركت فرا می‌خواند و نمی‌گذارد ظلمی صورت بگيرد. ارزش‌های نهفته در فرهنگ ايران را بايد گسترش دهيم، حالا اين با فرهنگ انتظار هم آميخته شود بسيار تأثيرگذار خواهد بود».

محمود احمدی‌نژاد در بخش دیگری از گفت و گوی خود با شبکه خبر تلویزیون جمهوری اسلامی با اشاره به آزادی سارا شورد، یکی از سه آمریکایی بازداشت شده در ایران، از این کار با عنوان اقدامی «انسانی و یک‌طرفه» یاد کرده و گفته است: «ما در قبال این کار توقعی نداریم، اما از منظر اخلاقی توقع این است که آمریکایی‌ها نیز گامی بردارند. برخی ایرانی‌ها در سایر کشورها بازداشت و به آمریکا منتقل شده‌اند و ما خواهان آزادی این افراد هستیم ».

رئیس دولت جمهوری اسلامی در این ارتباط افزوده است: «زمانی که نماینده پادشاه عمان برای بردن این خانم آمد، به ما اعلام کرد که ما نیز اسامی ایرانی‌هایی که درزندان‌های آمریکا به سر می‌برند، را به آنها بدهیم تا آنها نیز برای آزادی ایرانی‌ها تلاش کنند. ما نیز فهرست ایرانی‌های بازداشت شده را به آنها ارائه کردیم».

پس از انتشار خبرهای ضد و نقیضى در باره آزادى سارا شورد، وی عصر روز سه‌شنبه پس از تحمل بیش از یک سال زندان در ایران «به قید وثیقه» آزاد و به سفارت سوئیس در تهران تحویل داده شد.

خانم شورد در مرداد ماه سال گذشته به همراه دو مرد جوان آمریکایى به نام‌هاى شین باور و جاشوا فتال، در مناطق مرزى عراق با ایران بازداشت شده بود،‌ که این دو همچنان در بازداشت به سر می‌برند.
XS
SM
MD
LG