لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
پنجشنبه ۹ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۲:۰۲

انتقاد ايران از تصميم روسيه برای خودداری از تحويل اس - ۳۰۰


احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی
احمد وحیدی، وزیر دفاع جمهوری اسلامی
احمد وحيدی، وزير دفاع جمهوری اسلامی با انتقاد از تصميم روسيه برای خودداری از تحويل موشک های پدافندی اس – ۳۰۰ به ايران گفته که در تحريم های شورای امنيت عليه ايران، هيچ اشاره ای به موشک پدافند هوايی نشده است.

به گزارش خبرگزاری جمهوری اسلامی، ايرنا، آقای وحيدی گفت:« اين قطعنامه هيچ صراحتی درباره موشک‌های پدافند هوايی ندارد و استناد به آن بعد از ۶ ماه منطقی به نظر نمی رسد.»

رييس ستاد نيروهای مسلح روسيه چهارشنبه گفته بود که مسکو موشک های سامانه دفاع ضد هوايی اس – ۳۰۰ را به ايران تحويل نخواهد داد و گفت:« تصميم گرفته شده است تا سامانه اس – ۳۰۰ به ايران تحويل داده نشود چون ناقض تحريم ها است.»

ژنرال نيکلای ماکاروف در سخنانی که خبرگزاری های روسی آن را منتشر کردند، تحويل اين سامانه دفاعی را نقض تحريم های سازمان ملل عليه جمهوری اسلامی ايران دانسته که روسيه نيز به آن رای مثبت داده است.

به گزارش رويترز، دميتری مدودف، رييس جمهوری روسيه روز چهارشنبه فرمانی صادر کرده که بر اساس آن، هرگونه صادرات فناوری پيشرفته نظامی و ادوات نظامی به ايران ممنوع شده است.

همچنين بر اساس دستور رييس جمهوری روسيه، هرگونه سرمايه گذاری و فعاليت تجاری درامور مرتبط با فعاليت های اتمی ممنوع شده و حتی فهرستی از افراد مرتبط با فعاليت های اتمی و نظامی که از هرگونه فعاليت منع شده اند، تهيه شده است.

آقای وحيدی در ادامه گفته است:« روس ها قراردادی راکه مربوط به چند سال قبل است و مکلف بودند قبل از قطعنامه ۱۹۲۹ تحويل ما بدهند، بارها به دلايل فنی، به تعويق انداختند و ما هم از آنها قبول کرديم، چرا که بروز مشکلات فنی در يک محصول اجتناب ناپذير است.»

بر اساس يکی از بندهای قطعنامه ۱۹۲۹شورای امنيت سازمان ملل که روسيه در ماه ژوئن به آن رای مثبت داد، صادرات هشت نوع سلاح سنگين و ادوات زرهی به مجموعه تحريم‌های ايران افزوده شد.

تانک، وسايل نقليه زرهی، سامانه‌های پرتاب توپ با کاليبر بالا، هواپيماهای جنگی، هلی‌کوپترهای تهاجمی، رزمناور، موشک يا سامانه‌های موشکی از اقلامی هستند که مطابق با اين قطعنامه کشورها از صدور آن به ايران منع شده‌ اند.

بر پايه قراردادی که ميان تهران و مسکو در سال ۲۰۰۵ (پنج سال پيش) امضا شد، روسيه متعهد شد که دست کم پنج سامانه پدافندی اس- ۳۰۰ را در سال ۲۰۰۷ (سه سال پيش) به ايران تحويل دهد که اين وعده بارها به دلايل مختلف به تاخير افتاد.

از آن زمان تحويل اين سامانه به موضوعی پر سر و صدا در روابط ايران با روسيه تبديل شده است و آمريکا و اسرائيل بارها از مسکو خواسته بودند تا اين قرارداد را اجرا نکند.

سامانه دفاعی اس – ۳۰۰ قادر است تا شعاع ۱۵۰ کيلومتری با شناسايی و رهگيری موشک های بالستيک، کروز و هواپيماهای پروازی در ارتفاع کم آنها را مورد هدف قرار داده و منهدم کند.

در صورت استقرار اين سامانه موشکی در اطراف مراکز هسته‌ای ايران، هر گونه حمله با هواپيما يا موشک به اين تاسيسات بسيار دشوارتر می شد.
XS
SM
MD
LG