لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۱۴:۱۲

ابراز نگرانی آمريکا از سفر محمود احمدی نژاد به لبنان


فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا،
فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امورخارجه آمريکا،
فيليپ کراولی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمريکا، روز سه شنبه گفت: هيلاری کلينتون در گفت وگو با ميشل سليمان، رييس جمهوری لبنان، نگرانی خود را درباره سفر محمود احمدی نژاد، رييس جمهوری ايران، به لبنان در ماه جاری مطرح کرده است.

فيليپ کراولی می گويد هيلاری کلينتون، وزير امور خارجه آمريکا، در حاشيه نشست مجمع عمومی سازمان ملل متحد در ماه ميلادی گذشته، اين مساله را با ميشل سليمان در ميان گذاشته است.

با اين حال، فيليپ کراولی روز سه شنبه به خبرنگاران گفته است:« از آن جا که همکاری ايران با گروه هايی چون حزب الله به طور فعال حق حاکميت و استقلال لبنان را تضعيف می کند، مانگرانی خود را درباره (سفر محمود احمدی نژاد) بيان کرديم.»

فيليپ کراولی با اين حال تاکيد کرد: ما به تصميم و قضاوت دولت لبنان در اين زمينه احترام می گذاريم.

محمود احمدی نژاد قرار است روز بيست و يکم مهر ماه ، سيزدهم اکتبر، سفر دو روزه ای به لبنان داشته باشد.

در جريان سفر دو روزه محمود احمدی نژاد قرار است وی علاوه بر ديدار با ميشل سليمان، رييس جمهوری لبنان با حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله نيز ملاقات کند.

درهمين زمينه، اسرائيل نيز هفته گذشته سفر محمود احمدی نژاد به لبنان را «بسيار نگران کننده» خوانده بود.

ايگال پالمور، سخنگوی وزارت امورخارجه اسرائيل، سفر محمود احمدی نژاد به لبنان را به مانند سرکشی يک «ملاک بزرگ» از « اراضی خود» تشبیه کرده بود.

ائتلاف «چهارده مارس» (۴ آذر) به رهبری سعد حريری، نخست وزير لبنان نيز هفته گذشته در بيانيه ای نسبت به پيامدهای سفر محمود احمدی نژاد به لبنان ابراز نگرانی کرد، و گفت: محمود احمدی نژاد يک مهره ضد صلح است.

فارس سوئيد، يک هماهنگ کننده ائتلاف چهارده مارس نيز به خبرگزاری فرانسه گفته بود: پيام سفر محمود احمدی نژاد به لبنان اين است که «بيروت زير نفوذ ايرانيان است و لبنان پايگاه جمهوری اسلامی در مديترانه است».

رسانه های عربی می گويند: کمک نظامی ايران به ارتش لبنان مهمترين محور مذاکرات محمود احمدی نژاد با مقامات لبنانی در جريان سفر دوروزه اش خواهد بود.

در جريان سفر ميشل سليمان به تهران در سال گذشته، ايران آمادگی خود را برای مجهز کردن ارتش لبنان به تسليحات بويژه پدافند ضد هوايی، اعلام کرد. حسن نصرالله، دبيرکل حزب الله، از اين پيشنهاد حمايت کرد، اما در آن مقطع، ملی گرايان لبنان با آن مخالفت کردند.

در برخی از اين رسانه های عربی آمده است که محمود احمدی نژاد قرار است در جريان سفر به لبنان به جنوب اين کشور سفر کرده و در دروازه «فاطمه» به سوی خاک اسرائيل «سنگ پرانی» کند.

ايران درمنطقه مرزی لبنان با اسرائيل يک پارک عظيم ساخته که نام آن را «بوستان ايران» نهاده است. اين پارک خيابان هايی دارد که به نام استان های ايران: اردبيل، اصفهان و غيره نامگذاری شده است.
XS
SM
MD
LG