لینک‌های قابلیت دسترسی

خبر فوری
جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ تهران ۰۲:۱۶

آلمان: علاقه بیشتری به گفت‌وگوهای هسته‌ای از ایران دیده‌ایم


گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان
گیدو وستر وله، وزیر خارجه آلمان
وزیر خارجه آلمان می‌گوید ایران آمادگی بیشتری برای از سرگیری گفت‌وگوهای هسته‌ای از خود نشان می‌دهد، اما در زمینه برنامه هسته‌ای خود هنوز از «شفافیت لازم» برخوردار نیست.

به گزارش خبرگزاری‌ها، گیدو وستِر وِله این مطلب را روز جمعه و پس از گفت‌وگو با یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، در برلین به خبرنگاران گفت.

آقای وستر وله اظهار داشت: «ما تغییرات عمده‌ای در موضع ایران ندیده‌ایم، اما باید با اطمینان بگویم که علائم تازه‌ای در مورد آمادگی آنها برای گفت‌وگو به چشم می‌خورد.»

وزیر خارجه آلمان افزود: «این‌که آیا این آمادگی به گفت‌وگو، به تحقق یافتن گفت‌وگوهایی سازنده بینجامد چیزی است که زمان مشخص خواهد کرد. اما به نظر می‌آید این علائم از سوی ایران فرستاده شده و ما هر دو در حوزه‌های مربوط به خود این سیگنال‌ها را شناسایی کرده‌ایم.»

با این حال آقای وستر وله از آن‌ چه «عدم شفافیت» ایران در مورد برنامه هسته‌ای نامید انتقاد کرد و گفت: «آخرین گزارش آقای آمانو بار دیگر نشان می‌دهد که ایران تعهدات بین‌المللی خود در مورد شفافیت و همکاری را به جا نمی‌آورد.»

وی افزود: «این همان اندازه غیر قابل قبول است که اتهامات نابه‌جایی که ایران در مورد جانب‌داری به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زده ‌است.»
وزیر خارجه آلمان: عدم شفافیت ایران «همان اندازه غیر قابل قبول است که اتهامات نابه‌جایی که ایران در مورد جانب‌داری به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی زده‌است.»

علی‌اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران، روز سوم مهرماه، یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، را به جانب‌داری از غرب و فراهم کردن «بهانه لازم» برای حمله به ایران متهم کرد.

چندی پیش و در آستانه برگزاری نشست دوره‌ای شورای حکام آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، یوکیا آمانو در آخرین گزارش خود از برنامه هسته‌ای جمهوری اسلامی، تهران را متهم کرده بود که از طریق ممانعت از ورود برخی از بازرسان باتجربه، مسئله تحقیق در مورد برنامه هسته‌ای خود را «پیچیده» می‌کند.

وزیر خارجه آلمان روز جمعه هم‌چنین از دولت‌های غربی خواست تا زمانی که ایران به درخواست‌های بین‌المللی پاسخ مثبت نداده هم‌چنان اعمال فشار بر جمهوری اسلامی را ادامه دهند.

گیدو وستر وله پیش از این به روزنامه «فایننشال تایمز دویچلاند» گفته‌بود که گفت‌وگوهای هسته‌ای با ایران باید به زودی آغاز شود و به نظر او فشارهای بین‌المللی در حال اثرگذاری بر ایران است.

سازمان ملل متحد به منظور واداشتن مقام‌های ایرانی به توقف برنامه هسته‌ای خود که باعث نگرانی غرب شده، دور چهارمی از تحریم‌ها را در ماه ژوئن علیه جمهوری اسلامی اعمال کرد و قدرت‌های دیگر نیز تحریم‌های مضاعفی را به این تحریم‌ها افزوده‌اند. ایران نگرانی‌های قدرت‌های جهانی در مورد احتمال کاربرد نظامی برنامه هسته‌ای خود را بی‌پایه می‌داند.
XS
SM
MD
LG